loading...
ایران نور
یاحسین
http://designco.comuv.com/img/9cec6d4d21b5.jpg
irannoor بازدید : 166 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (2)

مضرات شکر سفید ( C12 H22 O11 ساکارُز):

مقاله ای که در پیش روی شماست و برای اولین بار در سایت ها و رسانه های کشورمان منتشر می شود ترجمۀ چندین مقاله و کتاب معتبر اروپایی و آمریکایی است که بسیاری از مراجع (رفرنسهای) این مقالات فقط در مراکز علمی و دانشگاهی جهان منتشر شده و در دسترس عموم مردم نمی باشد. ما از هر گونه دخل و تصرف علمی در محتوای این مقالات پرهیز کرده و فقط آن را ترجمه و ویرایش ادبی نموده ایم: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که عاقل را اشارتی کافی است.

مضرات شکر سفید ( C12 H22 O11 ساکارُز):

در سال 1662 میلادی مصرف شکر در انگلیس که قبلاً خیلی کم بود به 8 میلیون کیلو در سال رسید و در سال 1665 میلادی در لندن بیماری به نام

طاعون شکر شیوع پیدا کرد که در ماه سپتامبر آن سال بیش از 30 هزار مریض و تمام این مریض ها را در جائی بسته که نتوانند خارج شوند نگهداری میکردند و مارکهای صلیبی به آنها چسبانده بودند و بقیه مردم فرار را بر قرار ترجیح داده به روستاها رفته و تمام کارها در شهر لندن خوابید. در حالیکه کلاه برداران دولتی (ارتشی) داروهای پوچ و بیهوده را به مردم میفروختند و پزشکها هم با جوش شیرین و کارد جراحی استفاده و غددهای بیرونی را سوزانده و می بریدند و حتی خود بعضی از پزشکان هم چون بیماری واگیر داشت خودشان هم مریض و عمل جراحی آنها به هیچ درد نمی خورد جز اینکه بدتر می شدند تا اینکه بعد از یکسال واگیر از بین رفت و کسانی که در روستاها بودند از این شکر استفاده نمی کردند و حتی بعضی ها نام این واگیر را طاعون شهر شکر نامیده بودند. ولی طبق قانون کسانی که بر علیه فروش و اقتصاد شکر حرف میزدند دستگیری میکردند.

تا اینکه پزشک معروفی بنام Thomas Willis فیزیولوژیست و آناتومیست که در دربار پادشاه آن زمان کار میکرد شروع به تحقیق در لندن، تا اینکه کشف کرد که بیشتر پولداران که از این شکر استفاده می کردند ادرارها بوی همان شکر را می داد. شرکت داروئی به نام Pharmaceutic Rational مقالاتی در سال 1674 میلادی به زبان لاتین منتشر کرد که این بیماری به نام دیابتDiabetes Mellitus (به لغت لاتین ترجمه آن می شود (شیرینه مثل عسل) که MEL در لاتین یعنی عسل و Itis = Infiammetion یعنی تاول چرک کرده- باد کرده که بعد از طاعون این مریضی خیلی زیاد بود که بعضی ها به نام Polyurina saccharites یعنی تاول از شکر – چرک کرده از شکر این پزشک هیچ اعتراضی نمی توانست به خاندان King charles∏ چارلز دوّم بکند منافع که از شکر در می آمد برای این خاندان و اطرافین بود و اگر حرفی میزد که این شکر بیماری زا است با زندگی خود بازی کرده شاید هم گردنش را می زدند. به همین خاطر راجع شکر نمی توانستند حرفی بزنند و اینطور گفتند که کار زنبورها می باشد. نام بیماری را عوض کردند و گفتند « تاول عسلی» و این پزشک جای خود را محفوظ و از شهرتی در خاندان کارلوس دوم برخورد بود.

این پزشک رابطۀ مصرف شکر و ویتامین C را حدس زد. یک قرن پیش کشف کرده بودند در تصفیه نی شکر و چغندر تمام ویتامین ها حتی ویتامین C از بین می رود خیلی از پزشکان در قرن 17 و 18 تحقیقات زیادی کردند تا به این نتیجه رسیدند که خیلی از بیماری ها، سرطان (غده ها) و سل ناشی از شکر است. در مصر قدیم که بیش از 3000 سال می گذرد از عسل و خرما استفاده می کردند و شیرینی های زیادی درست می کردند ولی هیچ کس با این بیماری ها روبرو نبود و در کتاب های سقراط هیچ اشاره ای به این نوع بیماری ها نشده است و همانطور که آمار نشان می دهد از قرن 19 میلادی به بعد این بیماری ها مثل دیابت و غیره خیلی زیاد شده است.

قبل از جنگ جهانی دوم در دانمارک که بالاترین مصرف شکر را داشت در سال 1970 هر 5 نفر یک نفر سرطانی و در سوئد از سال 1880 تا 1929 هر سوئدی که قبلاً 5 کیلو شکر مصرف میکرد به 51 کیلو رسید و هر 6 نفر یک نفر مریضی سرطان (غده) داشت و همینطور در کشورهای اسکاندیناوی.

در تمام آزمایشات نشان داده شده است که درصد شکر در ادرار از 5 تا 10 درصد بوده که مرگ آور بود.

در سال 1923 پزشک کانادایی به نام Frederck Banting به این نتیجه رسید که این دیابت بستگی به پانکراس دارد و جایزه نوبل را دریافت کرد به خاطر کشف انسولین یک پانکراس سالم با تولید هورمون انسولین می توان قند خون را کنترل کرد.

در زمان جنگ جهانی دوّم هلند که 2 سال اشغال نازیها بود شکر و قهوه بطور کلی حذف شد و آمارها نشان داده که سرطان کمتر شده است شکر عامل افسردگی است و روی سلولهای مغزی اثر بدی می گذارد.

در انگلیس در سال 1911 می گفتند دیابت عسلی در صورتی که عامل شکر بوده نه عسل، و در بعضی از موارد هم می گفتند که این مریضی ارثی می باشد یعنی ژنتیکی و دیگر اینکه در شهر و زندگی های مدرن خیلی زیاد است، در شهرستانها و روستاها خیلی کم است و حتی در یهودان هم خیلی زیاد بوده است. یا کشف انسولین که از پانکراس حیوانات خصوصاً خوک و سگ می‌گرفتند و به مریضها میزدند تا دیرتر بمیرند ولی با طولانی شدن عمرشان دست و پاها زخمی و قطع می شد و به اینها مریضهای جهنمی می گفتند و تنها راه فرار از این مریضی نخوردن شکر بود ولی کسی جرأت نمی کرد که بگوید شکر نخور و این شکر سمی را به عنوان دارو که انرژی زا می باشد در سال 1870 میلادی به ژاپن و کشورهای عربی و ایران وارد کردند.

تا اینکه در ژاپن دیابت شیوع پیدا کرد و متوجه نشدند که شکر علت آن می باشد تا اینکه یک ژاپنی که داری 4 فرزند بود 3 تا از فرزندان مردند و نمی خواست که چهارمی هم بمیرد شروع به مطالعه طب سنتی یا قدیم شرقی را شروع و هزاران مریض را با غذاهای سنتی نجات داد که طب مدرن معالجه ای برای سل و دیابت و غیره نداشت و می گفتند معالجه ای وجود ندارد و نام این پزشک ژاپنی به نام Ishizuka که مطالعات زیادی در دانشگاه سربن پاریس دربارۀ انسولین و بیوشیمی و آزمایشگاهی راجع سدیم و پتاس هم مطالعات زیادی که با خوردن نمک های تصفیه شده راندوم سدیم و پتاس را بهم می ریزد و بعد از مرگ او ژاپنی دیگری بنامSakurazawa مطالعات و تحقیقات او را ادامه و خیلی کتابها را باید به چاپ می رساند. شکر و دیابت که باعث آن پزشکان غربی بودند که راجع مصرف شکر و این مریضی ها هیچ اشاره ای نکردند به خاطر منافع و اگر هم میدانستند جرأت حرف زدن نداشتند و همۀ حرف آنها راجع عسل و زنبور بود که این مریضی ها را می آورد. و این بیماری دیابت را یک پزشک ژاپنی با برنج خالص (تصفیه نشده)- لوبیا- ژاپنی Azuka کدو حلوائی و سویا معالجه کرد که کشورهائی مثل بلژیک و فرانسه که این حبوبات را نمی شناختند شروع به کشت کردند.

و به این طریق پدر پزشکان مدرن که خود را ابوعلی سینای آن زمان میدانستند شروع به محکوم کردن پزشک ژاپنی Sakurazawa کردند که یک شارلاتان و حقه بازی بیش نیست و این شخص مدرک پزشکی هم ندارد و فقط طب سوزنی را اجرا می کند او در سال 1960 میلادی که برای صنایع شکر و شرکتهای داروئی یک مانع بزرگی بود می نویسد که هیچ پزشک در غرب نمی تواند دیابت را معالجه کند همانطور که در 30 سال اخیر که انسولین استفاده می کردند مصرف می کنند و این بیمارها محکوم به این هستند که با عصا راه بروند و میلیونها دیابتی پول کلانی برای دارو بپردازند. در آمریکا و در همه جای دنیا هر روز شمارش دیابتی ها بیشتر می شود و از زمانی که انسولین که از خوکچه ها گرفته می شود را می زنند جیب شرکتهای داروئی را پر کرده و تا آخر عمر باید دارو استفاده کنند: این پزشک ژاپنی از شرکتهای تغذیه خواهش کرد که روی غذاهای خودشان اتیکت بزنند که اینها کربوایدرات می باشد و تصفیه شده است مثل سیب زمینی، نان سفید، برنج سفید، شکر و غیره که غربیها از آن استفاده می کنند و برای دیابتی ها خوب نیست. در حال حاضر تمام انسولین ها از خوکچه ها گرفته شده و برای مصرف بیماران دیابتی استفاده می شود.

هم چنین خود پزشکان آمریکائی و خانواده آنان از این بیماری زجر میبردند و نمی توانستند حتی خودشان را معالجه کنند.

اتفاقات خیلی زیادی بین محققین و دولت رخ داد حتی به خاطر شکری که در کوکاکولا زده می شد با انتقادات زیاد و شکایات زیادی در دادگاهها بر علیه شکر و کوکاکولا. ولی تمام اختیارات به FDA آمریکا داده شد که بطور کلی تمام اختیارات در دست FDA باشد و تولیدکنندگان هر چیزی که می خواستند تولید با مواد شیمیایی تولید کنند و همین طور ساکارین Saccharin را در سال 1970 در لیست FDA قرار دادند.

درآمدهای کلان فروش مواد غذایی بدون شکر (رژیم لاغری) و این Business در سال 1975 میلادی بالای یک میلیارد دلار بوده که نتیجه ای جز بیماری برای مردم نداشت و سرطان زا بود که به جای شکر اسپارتام استفاده کردند و حتی در سال 1961 در Ohio آمریکا یک محصول نوین شکر با مخلوط کردن ویتامینها و مینرالهای شیمیایی با شکر تصفیه شده تولید و تبلیغ که فقط درصد دیابتی را در این ایالت بالا برد.

در تمام نوشابه ها و شکرهای رژیمی محققین در تمام آزمایشگاه ها آزمایشات لازم را انجام دادند نشان داده شده است که شکر صنعتی سرطان زا می باشد ولی FDA و صنایع به خاطر منافع و پولهای کلان حتی اشاره ای به مضر بودن آن نکرده است بلکه سکوت را ترجیح داده اند.

این شکر (ساکارز) تمام مواد خوب را از بدن سلب و نمی گذارد که به بدن برسد لثه دندان را سیاه می کند و به – سیستم غددی- پانکراس، کبد، تیروئید استرس شدیدی وارد می سازد. مخمرات را در بدن زیاد می کند ویتامین C بدن را کم می کند، در معده ایجاد گاز می کند به خاطر اینکه ویتامین B را از بین برده و باعث کمبود B1 و B5 می شود.

باکتری ها را در رودۀ بزرگ زیاد می کند به خاطر تخمیر شدن شکر در رودۀ بزرگ. اثر سوئ زیادی روی سلولهای مغزی اثر می گذارد.

این شکر سمی در قهوه، چای، نوشابه های گازدار به خصوص کوکاکولا، شیرینیهای صنعتی، آدامسها، سیگار، تنباکو، تمام قرصهای ویتامینه موادهای کارخانه ای، تمام داروها از آسپرین گرفته تا واکسن ها استفاده می شود.

یک پزشک فرانسوی Paulin ا (1947-1875) با تحقیقات زیادی تشخیص این را داد که این شکر کارخانه ای یک مادۀ غذائی آدم کش می باشد.

پزشک دیگری به نام Benjamin در بیمارستان Ashvill در ایالت کارولین با تحقیقات زیادی متوجه شد که شکر خون را اسیدی می کند مواد معدنی استخوانها را از بین برده و پوک می کند.

شکر خیلی از آنزیم ها و ویتامین های ضروری را در بدن از بین می برد.

در فوائد تولید شکر: ریشه چغندر یا چغندر و نی شکر با آب پخته می شود Cao2 اکسید کلسیم به آن اضافه و با درجۀ حرارت زیاد 380 درجه می جوشد. در این حالت آلبومینها- مینرالها و ویتامین ها از بین می روند. در ادامه با تغییرات آلکالبین و حرارت زیاد و با اضافه کردن اسیدکربنیک- بی اکسید سولفوریک و کربنات کلسیم ترکیب می شود و برای تصفیه احتیاج به اسیدکربنیک، اسیدسولفوریک و موارد شیمیائی دیگر دارد. (این هم از شکر سفید و تصفیه شده).

irannoor بازدید : 249 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)
مؤسسه مصرف ملی فرانسه:
این مجله دیروز چهارشنبه در این رابطه نوشت: در میان 10 نوع از نوشابه های موجود پپسی و کوکا در بازار ـ مانند "کوکاکولا زیرو" و "کوکا کولا لایت" ـ 10 میلی گرم الکل وجود دارد.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، به نوشته مجله فرانسوی "پوئن" (Le Point) تحقیقات "مؤسسه مصرف ملی فرانسه" نشان داد که در نوشابه های پپسی و کوکاکولا مقداری الکل وجود دارد.

این مجله دیروز چهارشنبه در این رابطه نوشت: در میان 10 نوع از نوشابه های موجود پپسی و کوکا در بازار ـ مانند "کوکاکولا زیرو" و "کوکا کولا لایت" ـ 10 میلی گرم الکل وجود دارد.

مجله پوئن افزود: وجود این مقدار الکل در نوشابه‏ها برای مسلمانان مشکل ایجاد نموده و این نوشیدنی‏ها را از لیست محصولات حلال خارج می‏کند.

در واکنش به این اعلام، «میشل بیبین» مدیر امور علمی و مقرراتی شرکت "کوکاکولا" در فرانسه وجود الکل در فرمول تولید کوکاکولا را امری طبیعی دانست و با اعلام اینکه این امر از سوی مقامات دولتی به رسمیت شناخته شده است، تعجب مردم از وجود این مقدار الکل در نوشابه‏ها را محکوم کرد!

از سوی دیگر سخنگوی شرکت پپسی ـ علیرغم اثبات علمی "مژسسه مصرف ملی" ـ وجود مقداری الکل در نوشابه‏های این شرکت را رد کرد.

شایان ذکر است پیش از این نیز فتاوایی در رابطه با حرام و نجس بودن کوکاکولا به خاطر داشتن الکل منتشر شده بود.

منبع : ابنا

irannoor بازدید : 68 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)
     

با توجه به اینکه مسائل علمی باید در محافل علمی مطرح و پاسخ داده شود و جواب ابلهان خاموشی است ما از هرگونه پاسخگویی به عده ای دلقک بی سواد وطن فروش در ماهواره ها خودداری نموده ایم ولی از آنجایی که طرفداران حق و حقیقت و ایرانیان روشن اندیش و همشهریان خوب ما خواستار این شدند و اجبار بر این کردند که ما حداقل پاسخی به این یاوه گویان بدهیم عرض می کنم که موضوع اتل متل توتوله یک موضوع فرهنگی، وارداتی و روانشناسانه است برای تخریب فکری و تشوش افکار کودکان و نوجوانان و گاهی بزرگسالان این سرزمین.

آنها باید بدانند که وقتی گاوی شیر نمی دهد خودشان اهل حماقت هستند که چنین گاوی را در تخیلات پوچ خودشان شیرش را به هندوستان می فرستند و از آن بدتر خودشان عقب مانده ذهنی هستند که به دنبال یک زن کردی در هندوستان می گردند و باز هم خفت و زاری در تفکر آنهاست که اسم ترکی روی زن کردی می گذارند عم قزی! که سر از آذربایجان در  می آورد. این بی حرمتی ها را به ایرانی ها وصل نکنند و دیگر اینکه این زن کردی که اسمش ترکی است دارای کلاه می باشد. این شما هستید که زن و مردتان از هم تشخیص داده      نمی شوند و شئونات بانوان را رعایت نمی کنید. کلاه بر سرشما رفته است. زنهای ما کلاه ندارند. کلاه مخصوص مردان است. بعد هم اگر دور کلاهی قرمز بود ربط به ترکمنستان دارد.

این چنین افکار مشوش و بی هویتی فقط در ذهن شماها پدیدار می گردد. اگر به چنین مطالبی اشاره می کنیم در واقع ریشه های این حرکت فرهنگی مخرب را بررسی کرده ایم. این چنین می شود که فرزندی که با این مهمل بافی ها بزرگ شده در سن 20 سالگی به پدرش می گوید: من می دانم که ما زیر پایمان فرش نداریم و پول پیش اجاره خانه را قرض کرده ایم ولی شما باید برای من یک ماشین بیست میلیونی بخرید و این امکان پذیر است چونکه در زمان کودکی به من آموخته اید که گاوی که شیر ندارد می توانند شیرش را به هندوستان ببرند پس شما که پول ندارید هم می توانید ماشین بیست میلیونی برای من بخرید و من منطق سرم نمی شود. دشمنان ملت از این روشنگریها به خشم می آیند. اگر قرار بود حرف   بی معنایی باشد، این همه عکس العمل برای چیست؟ این همه هزینه ها برای پخش این برنامه ها برای چیست؟ اگرچه بسیاری از فرزندان هوشمند این ملت بجای این مطالب سخیف مشغول حفظ قرآن و نهج البلاغه هستند.

همه این توضیحات را ما برای آن دسته از دوستانی دادیم که علاقمند بودند که ما دفاعیه بنویسیم اما این را دفاعیه تلقی نکنید چون در برابر یاوه گویی، هرگز پاسخ مشابه دادن اخلاقی نیست. براثر همین مهمل بافی هاست که روان پریشی و اسکیزوفرنی اینقدر در جوامع شما شایع است. ای کاش شرایطی بود که هرگز کلامی پاسخ نمی دادیم. حیف توان و زمان که برای پاسخگویی به ابلهان هدر برود.

irannoor بازدید : 97 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

عوامل ناشی از گزش مار به سه دسته تقسیم می شود:

1-     عوارض روانی: بلافاصله در دقیقه اول پس از گزش بروز می کند، شامل: شوک- ترس و هراس  ناشی از اسم مار و تهاجم مار- اضطراب- افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس- لرزش- تعریق_ سردی پوست- سستی نبض-اسپاسم(این علائم با دلداری برطرف می شود.)

2-     عوارض موضعی: 5 تا 10 دقیقه پس از گزش بروز می کند شامل:

درد، ورم، تاول و زخم موضعی ناشی از فرو شدن جسم خارجی به بدن که ظرف دو هفته بهبود می یابد.

 

3-     عوارض سیستماتیک: یک ساعت بعد از گزش بروز می کند، ناشی از اثر توکسین(آثار فلجی- کاهلی- انعقادی- کلیوی- قلبی) انتقال عفونت ها کزاز و ناهنجاری های بعد از درمان- خونریزی یا عدم انعقاد خون-عوارض عصبی- مسمومیت- حالت تهوع و نیز ناهنجاری های بعد از درمان. در 40% مارگزیدگی ها سم در بدن تزریق نمی شود و طبعاً علائم مارگزیدگی پیشرفت نمی کند.

زهرمار: در حالی که یکی از بهترین و جالب ترین آفریده های خدا زهرمار است که از 3600 سال پیش از آن بهره می برده اند زهر، شفاست، تا حدی که آرم شبکه بهداشت نقش دو مار در کنار جام است. زهر مار ایجاد هیستری نمی کند اما زهر زنبور با ایجاد حساسیت در برخی افراد، می تواند باعث مرگشان گردد.

فواید زهر: درمان صرع- هموفیلی- دردهای عصبی- خونریزی های شدید رحم- خونریزی های شدید چشم

رنگ زهر: سفید روشن- زرد روشن- نارنجی

محل قرار گرفتن غدد سمی: در ناحیه سر پشت چشم کمی عقب تر. غده های راست و چپ از نظر کیفیت و کمیت فرق دارد.

جنسیت در میزان زهر: زهر مار نر از زهر مار ماده بیشتر است.

زهر نوزاد مار: برای کشتن انسان کافی است.

کمک های اولیه: باید سریع، ساده و سودمند باشد. اولین اقدام اساسی جهت به حداقل رساندن اثر توکسین به نحوی که:

1- به مصدوم آسیب نرساند. 2- ساده و عملی باشد. 3- شانس سالم رسیدن به مراکز درمانی را افزایش دهد. 4- احتمال به جا ماندن آسیب های ناخواسته را کاهش دهد.

1-     کشتن و همراه آوردن مار مهاجم- مار مهاجم مانند یک جنایتکار دستپاچه است و می تواند تا 5 نفر دیگر را بگزد. سر قطع شده مار قادر به نیش زدن است.

2-     جلوگیری از انتشار زهر(دستکاری زخم ممنوع- گرم و سرد کردن ممنوع- بریدن، سوزاندن، شوک، ساکشن، پتاسیم، تورنیکت- شستن زخم- نوشاندن مایعات- غذا دادن و مسکن دادن به مصدوم ممنوع است، زیرا عوارض این اقدامات بیش از منافع آن است. بدترین حالت راه رفتن مصدوم روی پا گزیده شدن است.) بی تحرک کردن عضو گزیده شده و نهایتا بی حرکت کردن خود مصدوم باعث کم شدن سرعت انتشار زهر می شود. بستن بالا و پایین محل گزش به نحوی که مانع کامل جریان خون نشود و هر 10 دقیقه 90 ثانیه باز شود توصیه می شود.

3-     نحوه قرار دادن مصدوم:

در حالت شوک: به پشت- سرش پایین تر از بدن باشد.

در حالت تهوع: به پهلو- زیرا ترشح بیش از حد بزاق باعث خفگی می شود. در محل گرم و بی حرکت باشد.

4-     دلداری و آرامش دادن به مصدوم و گفتن سخنان امیدوار کننده- از رفتاری که باعث ایجاد ترس و استرس و هیجان گردد پرهیز شود. زیرا شایع ترین واکنش نامطلوب مصدوم و اطرافیان، ترس است.

5-     درمان های حیاتی: تنفس مصنوعی- ماساژ قلبی(حفظ حیات بیمار)

6-     دارو: در صورت تشنج، هیچ دارویی توصیه نمی شود. آمپول: کورامین: تقویت کننده قلب- آتروپین- کودئین و مرفین: تسکین درد- دگزامتازون- سالیسلات سامبوتامول- هیدروکورتیزون- کلر پرومازین- آدرنالین- آنتی هیستامین ده سی سی سرم پلی والان آنتی ونوم: برای (کبری و 6 نوع افعی)- با دستور مصرف، سرم منو والان: بسته به نوع مار برای هر مار خاصی وجود دارد.

7-     به سریع ترین روش ممکن که حداقل تحرک را داشته باشد، طوری که گردش خون مصدوم بالا نرود به همراه عامل گزش به مراکز درمانی برسانید و ادامه معالجه را پیگیری کنید.

توصیه می شود: همراه داشتن چوب دست یا باتوم برای دفع مار- پوشیدن کفش مناسب و محافظت ساق پا- عبور نکردن از بوته زار و سنگلاخ- هنگام مواجهه با مار، سریع از محل دور شده و در صورت حمله به صورت زیگزاگ و به طرف سربالایی فرار کنید- در صورتی که اطلاعات و مهارت کافی ندارید اقدام به گرفتن مار نکنید. قدرت استتار مار موقع بی حرکت بودن فوق العاده زیاد است، باید چشمتان به دیدن و تشخیص آن عادت کند.

محل اطراق: پاشیدن گرد توتون و تنباکو اطراف چادر- بسته های پیاز- حشره کش های قوی، نفت و دود باعث متواری شدن مارها و انواع جانوران زهرآگین می گردد.

آناتومی: فاقد گوش خارجی- فاقد پلک بالا- فک ها از هم جدا است. تخم گذار- زنده زا- تخم بچه زا- فاقد مثانه و ادرار است. افعی آب نمی خورد- دارای زبان و آلت تناسلی دوسر- زبان داخل کیسه دهانی است. سالی یک تا 5 بار پوست اندازی می کند- دنده ها از جلو به هم وصل نیست

زهر: ماده ای که در غده ای اختصاصی یا در بافت اختصاصی در بدن جانور تولید می شود توسط دندان و نیش تزریق می شود.

سم: برخلاف زهر، در بافت یا غده خاصی در بدن ساخته نمی شود. یک متابولیست است که به دنبال تغذیه در بدن جانور تولید و جمع می شود.

توکسین toxin: مواد شیمیایی خالصی که در زهر یا سم جانور وجود دارد که دارای آثار اختصاصی بر روی سیستم های بیولوژیک هستند.

توکسینولوژی علم بررسی مواد سمی:

پیشرفت علائم و نشانه های مار گزیدگی به نحو قابل توجهی تحت تأثیر ویژگی های فرد مصدوم و مار است به عبارتی عوارض مارگزیدگی تابعی است از ویژگی های مار و مصدوم: نوع، سن، محل گزش، دز و حجم سم تزریقی، محل جغرافیایی، وزن، سن، سلامتی، ترس، حساسیت، امداد اولیه، اقدامات پزشکی، فاصله زمانی گزش تا درمان- استفراغ شایع ترین و زودرس ترین علامت مارگزیدگی است.

زهر افعی ها به علت بالا بودن وزن ملکول، از طریق عروق به آهستگی صورت می گیرد. لذا آثار و عوارض آن دیر ظاهر می شود.

زهر کبری به علت پایین بودن وزن ملکولی از طریق گردش عمومی خون سریع جذب می شود لذا آثار آن سریع تر ظاهر می شود.

آمار مارگزیدگی در ایران وجود ندارد. طی سالهای 60 تا 70- 4100 گزش توسط جانوران زهرآگین گزارش شده که 400 مورد آن مارگزیدگی بوده است دو مورد فوت در بیمارستان امام رضا(ع)- آمار دیگری سالی 70 مار گزیدگی در ایران را ذکر کرده که منطقی به نظر نمی رسد. بعد از غروب آفتاب احتمال گزش بیشتر است.

شایع ترین نقاط بدن: 50% مچ دست به پایین- 22% مچ پا به پایین- 17% ساق پا- 11% ساعد

50% گزش کبری بدون تزریق زهر بود، 10% مرگ و میر

30% گزش افعی بدون تزریق زهر بود. 20% مرگ و میر

زمان مرگ در گزش کبری: 6 تا 12 ساعت

زمان مرگ در گزش افعی: 24 تا 48 ساعت

قدرت حمله مار: حدود نیم متر است. حمله مار با گزش فرق دارد.

کاربرد مار: 1- زهر 2- گوشت(مسهل) 3- پوست(لوازم لوکس) 4- روغن آنقدر که گفته شده نافع نیست 5- خون-(ضدآفات کشاورزی)

رنگ زهر: سفید روشن – زرد روشن- نارنجی- متمایل به قهوه ای

میزان عوارض زهر: رابطه وزن و جثه و سن فرد مارگزیده با عوارض مارگزیدگی.

تزریق سرم: حداکثر تا 12 ساعت بعد از گزش، تزریق سرم نافع است بعد از آن بی فایده است. به نسبت یک دوم با سرم فیزیولوژی رقیق و به صورت قطره قطره(15 قطره در دقیقه تزریق می شود) نزدیک گزش تزریق نشود. در ماهیچه های بزرگ و داخل ورید تزریق می شود.

مار به آدم خواب کار ندارد؟ بدن و نفس گرم انسان ممکن است باعث جلب مار که خون سرد است گردد.

رابطه با انسان: مار حیوانی منزوی از انسان است. هر جا تردد انسان زیاد شود، مارها از منطقه خارج می شوند. اهلی نمی شوند، اما گاهی مارهای پیتون را نگهداری می کنند.

واکنش در برخورد با انسان: فرار- مخفی شدن و استتار- به مردن زدن- باد کردن- فرو بردن سر در شن و برافراشتن دم- تخلیه مدفوع با فشار- گاز گرفتن- گارد گرفتن و آماده تهاجم- ساییدن پولک ها به یکدیگر- هف کشیدن

نحوه گرفتن مار با دست خالی:

1-     وقتی مار در حال گریز باشد گذاشتن پا پشت گردن مار، سپس گرفتن پشت سر آن و همزمان مهار کردن دم و نگاه داشتن آن در فاصله مناسب از بدن

مهره مار چیست؟ قطعه ای از بدن مار که بعد از جفتگیری از آن جدا می شود.

صدای مار: موقع اخطار هوف می کشد. موقع جفت گیری صدایی شبیه قورباغه دارد موقع سائیدن پولکها صدای خش خش ایجاد می کند.

زبان ماری: قوی ترین حسگر مار زبان اوست که غالباً آن را با نیش مار اشتباه می گیرند.

دم مار: از مخزن به بعد دم محسوب می شود. در امتداد دم، یک جفت آلت تناسلی وجود دارد. دم مار ماده به تدریج باریک می شود. دم مار نر دفعتاً باریک می شود.

طول عمر: برخی از مارها تا 25 سال در اسارت عمر می کنند

پوست اندازی: مار سالی 1 تا 5 بار پوست می اندازد.

فنگ: به دندان سمی مار، فنگ می گویند. اگر فنگ کشیده شود مجدداً رشد می کند. دو تا دندان زاپاس هم دارد.

نحوه تولید مثل: هم تخم گذار هستند هم زنده زا و هم تخم بچه زا.

غروب آفتاب: احتمال گزش مارها بیشتر است مخصوصاً در علفزارها.

منابع:

1-         مشاهدات و تجربیات عملی کوهیار محمدرضا شیخ

 

2-         مبانی علمی و عملی گزش جانوران زهرآگین مؤلف: دکتر مهدی بلالی مود

 

3-         مارهای ایران مؤلف: دکتر محمود لطیفی

irannoor بازدید : 132 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

عوامل مختلف اثرگذار بر سلامت مسافران هوایی

* استرس مسافرت با هواپیما

پرواز با هواپیماهای مسافربری در بیشتر موارد راحت و بسیار مطمئن است. با این حال هر مسافرت هوایی چه کوتاه باشد یا دراز مدت استرس هایی را بر همه مسافران تحمیل می کند.

 

استرس های پیش از پرواز شامل هیاهوی مربوط به محیط فرودگاه نظیر حمل بار، دیر رسیدن به فرودگاه است. استرس های حین پرواز شامل کاهش فشار بارومتری هوا و فشار نسبی اکسیژن، سروصدا و تکان های هواپیما ناشی از تلاطم جریان هوا، استعمال سیگار، درجه حرارت مناسب و رطوبت پایین کابین هواپیما، کسالت ناشی از اختلاف زمانی بین مبدأ و مقصد سفر و صندلی تنگ هواپیما می باشد.

* فشار هوای کابین هواپیما و هیپوکسی

گرچه برای داخل کابین هواپیما، هوای فشرده تأمین می گردد ولی در این حال نیز فشار هوا در سطح عادی پرواز، از فشار هوا در سطح دریا کمتر است. در نتیجه اکسیژن هوا تقلیل می یابد و گازهای داخل بدن منبسط می شوند. پس برخلاف تصور معمول، در هواپیماهای پیشرفته فشار کابین هواپیما با فشار سطح دریا یکسان سازی نمی شود. این در حالی است که در بیشتر پروازها، ارتفاع هواپیما از سطح دریا بین 5000 تا 8000 پا(1524 تا 2438 متر است. این ارتفاع پرواز موجب کاهش فشار نسبی اکسیژن می شود. بیشتر مسافران سالم قادر به جبران طبیعی میزان کاهش اکسیژن داخل هواپیما هستند اما ممکن است بیماران عروق کرونری قلب، بیماران دچار مشکل ریوی، اختلال عروق مغزی و کم خونی قادر به جبران هیپوکسی نباشند.

*انبساط گاز

در اثر تقلیل فشار هوا در کابین هواپیما، هوا در تمام حفره های بدن منبسط می شود. انبساط گاز در دستگاه گوارش احتمالاً تا حدی باعث نارحتی می شود که در صورت استفاده از نوشابه های دارای گاز کربن و بعضی سبزی ها تشدید می گردد. هنگام صعود هواپیما هوای داخل گوش میانی و سینوس ها خارج می شود. معمولاً هنگام فرود به ارتفاع پایین تر و بدون ایجاد مشکل، هوا باید در جهت مخالف عمل کند و به گوش میانی و سینوس ها باز گردد تا تفاوت فشار یکسان گردد(پاکسازی گوش ها) بیشتر ناراحتی با بلعیدن و جویدن و خمیازه کشیدن از بین می رود و اگر مشکلات همچنان باقی بماند، حالت بازدم با دهان و بینی بسته و با فشار معمولاً مؤثر است. برای نوزادان غذا دادن یا دادن پستانک، آن ها را وارد به بلعیدن می کند و علائم را کاهش می دهد. کسانی که عفونت گوش، بینی و سینوس دارند باید از پرواز اجتناب کنند زیرا ممکن است در نتیجه عدم توانایی در یکسان سازی و تعادل در تفاوت فشار، درد و جراحت به وجود آید و اگر نمی توان از مسافرت اجتناب کرد و در حین پرواز مشکلاتی بروز کند، قطره ضد احتقان بینی می تواند مؤثر باشد. افرادی که به تازگی مورد نوعی جراحی قرار گرفته اند نیز به علت احتمال آسیب دیدن از انبساط گاز برای مدتی نباید پرواز کنند.

* کم شدن آب بدن

لازم است در پرواز های دراز مدت مایعات کافی به بدن برسد، در غیر این صورت مشکل از دست دادن آب بدن به وجود می آید. بایستی پیش از پرواز و در تمام طول آن از نوشابه های غیر الکلی(آب و آب میوه) استفاده نمود.

* کسالت ناشی از اختلاف ساعت بین مبدأ و مقصد سفر

علایم اصلی شامل خستگی، اختلال خواب و خواب آلودگی هنگام روز است. علت این علائم ناهماهنگی ساعت درونی فرد با محیط پیرامون می باشد.

علاوه بر تعیین کننده های زمان، عوامل دیگری نیز بر شدت این علائم تأثیر گذارند که عمده ترین آن ها تعداد نصف النهارهایی که فرد به هنگام مسافرت هوایی از آن ها گذر کرده، جهت مسافرت(به سمت غرب یا شرق که معمولاً مسافرت از جهت شرق به غرب آسان تر است) میزان تحریک محیطی، اختلال تجمعی کمی و کیفی خواب، تفاوت های فردی(سن بالا یا پایین، صبح مزاجی یا عصر مزاجی) می باشد.

دستورالعمل کاستن از اثرات پرواز

* پیش از حرکت، خوب استراحت کنید و تا جای ممکن در هنگام پرواز هم استراحت کنید. چرت زدن های کوتاه هم بسیار مؤثر است.

* پیش و در طول پرواز، آب یا آب میوه فراوان بنوشید.

* پیش و هنگام پرواز، غذای سبک بخورید و نوشیدنی الکلی را محدود کنید.

* خود را با وقت منطقه مقصد تطبیق دهید(وقت غذا، وقت خواب) این کار باید هر چه زودتر انجام شود، حتی هنگام پرواز به سوی آن مقصد.

* پس از رسیدن به مقصد، از قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز خودداری ننمایید؟

* قرص خواب با اثر کوتاه مدت، می تواند برای تنظیم الگوی خواب پس از ورود به مقصد مفید باشد، ولی استفاده از آن ها فقط در صورت تجویز پزشک مجاز است. مشکلات پزشکی شایعی که باید پیش از مسافرت هوایی مورد بررسی قرار گیرد: به عنوان یک قانون کلی هر فرد مبتلا به بیماری ناپایدار پزشکی نباید با هواپیما مسافرت کند.

بیماران قلبی- عروقی، ترومبوز وریدی عمقی، آسم، مشکلات جراحی، تشنج، سکته مغزی، بیماری روانی، دیابت و بیماری های عفونی باید پیش از پرواز مورد بررسی قرار گیرند.

* بیماری قلبی- عروقی

موارد منع مسافرت با هواپیماهای مسافربری در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی چنین است:

1-      سکته قلبی بدون عارضه طی 2 تا 3 هفته گذشته

2-      سکته قلبی عارضه دار طی 6 هفته گذشته

3-      آنژین صدری ناپایدار

4-      نارسایی احتقانی قلب از نوع شدید و غیر جبران شده

5-      فشارخون کنترل نشده(فشار سیستولیک بیش از 200 mmHg)

6-      عمل جراحی بای پس عروق کرونر طی 10 تا 14 روز گذشته

7-      سکته مغزی طی 2 هفته گذشته

8-      تاکی کاردی بطنی یا فوق بطنی کنترل نشده

9-      سندرم آیزن منگر

10-  بیماری علامت دار شدید دریچه قلب

توصیه های ویژه به بیماران قلبی-عروقی که قصد مسافرت دارند:

1-      بیماران باید مطمئن شوند که مقدار کافی از داروی قلبی از جمله نیتروگلیسیرین زیرزبانی را برای همه مدت مسافرت همراه دارند و از آن ها در درون چمدان نگهداری کنند.

2-      فهرست جداگانه ای از داروهای مورد استفاده، مقدار دوز مصرفی، فواصل مصرف و اندازه قرص را نزد خود نگهداری کنند تا در صورت گم شدن امکان فراهم کردن دوباره دارو وجود داشته باشد.

3-      اگر بیمار به هنگام مسافرت هوایی از چندین نصف النهار جغرافیایی عبور می کند، باید فواصل دوز و دفعات مصرف دارو را تنظیم کند.

4-      یک کپی از آخرین نوار قلب گرفته شده را همراه خود داشته باشد.

5-      در صورتی که مسافر دارای ضربان ساز قلبی است، کارت شناسایی ضربان ساز قلبی را به همراه داشته باشد و باید نوار قلب، از ضربان ساز دارای خاصیت الکترومغناطیسی یا فاقد آن گرفته شود.

6-      در مورد نیازهای ویژه ای همچون وعده غذای مخصوص، اکسیژن درمانی، درخواست کند که نزدیک به درب یا مجاور اتاق استراحت کابین هواپیما باشد.

7-      فرد باید تحرک غیر ضروری را به ویژه هنگام پرواز محدود کند. برای انتقال چمدان به قسمت بار از چرخ دستی استفاده کند و برای به کارگیری صندلی چرخ دار یا وسیله حمل بار الکتریکی با مسئولان فرودگاه هماهنگی کند.

* ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز وریدی عمقی بیماری است که در آن در وریدهای عمقی (معمولاً در ناحیه پا) لخته ایجاد می شود. خود این بیماری خطرناک نیست اما عوارض آن همچون آمبولی ریه یا ترومبوآمبولی وریدی می تواند جان انسان را تهدید کند. عواملی که احتمال ایجاد ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهد، شامل موارد زیر هستند:

کاهش جریان خون

تغییر در ویسکوزیته خون

آسیب یا ناهنجاری در دیواره عروقی

* آسم برونشیال

مسافرت هوایی برای بیمارانی که دچار آسم ناپایدار و شدید هستند یا این که اخیراً در بیمارستان بستری بوده اند ممنوع است.

* بیماران روانی

بیماران مبتلا به اختلالات روانی که رفتار آن ها غیر قابل پیش بینی، تهاجمی و دچار اغتشاش، از هم گسیخته یا نامطمئن باشد، نباید با هواپیما مسافرت کنند.

* دیابت

مسافرت به مناطق دوردست، خطر زیادی برای مسافران هوایی مبتلا به دیابت تحت کنترل در پی ندارد.

درجه حرارت بسیار بالا یا پایین و ارتفاع بالا می تواند در دستگاه سنجش گلوکز اختلال ایجاد کند و میزان دقت نوارهای سنجش گلوکز خون را کاهش دهد. دستگاه سنجش گلوکز خون باید در ساک دستی نگهداری شود تا دسترسی سریع به آن هنگام مسافرت هوایی، امکان پذیر باشد. ارتفاع هواپیماهای مدرن جت، بین 8000 تا 6000 پا است و این ارتفاع تأثیری بر دقت بیشتر دستگاه های سنجش گلوکز (البته نه همه آن ها) ایجاد نمی کند. ممکن است هواپیما در مسیر هوایی از چندین نصف النهار جغرافیایی عبور کند و بدین ترتیب از زمان 24 ساعت معمول شبانه روز کاسته شده یا بدان افزوده شود، بنابراین دوز انسولین باید تنظیم شود. تنظیم دوز در افراد مبتلا به دیابت نوع اول (دیابت وابسته به انسولین) دارای بیشترین اهمیت است. در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم که تحت درمان با انسولین هستند، انسولین ترشح شده از پانکراس بدن تأثیر مناسبی دارد و بخشی از کمبود دوز انسولین را جبران کند.

محلول انسولین کوتاه اثر یا شبه انسولین سریع الأثر به هنگام پروازهای دراز مدت، به راحت ترین وجه با قلم تزریق انسولین قابل تجویز اند. البته این رژیم تجویز انسولین معمول نیست. از مزایای این نوع انسولین آن است که امکان تزریق منظم انسولین کوتاه اثر با هر وعده غذایی در مدت زمان مسافرت با هواپیما وجود دارد. می توان از انسولین متوسط الأثر در نخستین شب پس از رسیدن به مقصد استفاده کرد.

پیش از عزیمت بهتر است از مدت زمان مسافرت با هواپیما و وقت محلی رسیدن به مقصد مطلع شد و با داشتن این اطلاعات، از گروه متخصص در زمینه دیابت در خصوص اصلاح دوز انسولین کمک گرفت.

* بیماری عفونی

پزشک باید وضعیت واکسیناسیون و جنبه های بهداشت عمومی مسافر را در صورت ابتلای وی به بیماری عفونی مد نظر قرار دهد. افراد مبتلا به هر بیماری واگیردار باید تا زمانی که امکان سرایت بیماری به دیگر مسافران وجود دارد، از مسافرت هوایی منع شوند. از جمله مهم ترین این بیماری های واگیردار، بیماری سل است. مسافر مسلول عازم پرواز، باید پیش از پرواز تحت درمان کافی قرار گیرد تا امکان سرایت به مسافران وجود نداشته باشد.

 

 

منبع: زادالمسافرین (تدابیر مسافران) از دیدگاه حکمای پزشکی ایرانی نوشته دکتر حسین روازاده 1390

 

irannoor بازدید : 110 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

در حالیکه روغن پالم با افزایش کلسترول بد خون LDL و در نهایت سکته های قلبی ارتباط دارد، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از استفاده روغن پالم در شیرهای پرچرب خبر داد.


به گزارش ایرنا، «مجید حاجی فرجی» روز شنبه در همایش تغذیه سالم افزود: در شیرهای پرچرب، چربی شیر را می گیرند و به جای آن روغن پالم می زنند و آن را به جای شیرپرچرب به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: 20 درصد جامعه زیر خط مصرف تغذیه سالم هستند ؛ 45 درصد زیاد مصرف دارند و این به معنای آن نیست که این 45 درصد مشکلی ندارند، شکم آنان سیر است اما سلول ها گرسنه هستند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: 55 درصد جمعیت کشور اضافه وزن و در عین حال مشکلات کمبود ریزمغذی ها را دارند ؛ از آغاز بحث غنی سازی آرد با آهن شش سال می گذرد و تازه از ابتدای امسال بعد از سی سال از نوشتن سیاست های تغذیه ای کشور باز به ما گفته می شود که در دولت جدید باید چکار کنیم.

حاجی فرجی افزود: سیاست های تغذیه ای در شورای امنیت غذایی مطرح شده است ؛ مسوولان جدید نباید در زمینه تغذیه فقط به دنبال توجیه خود باشند؛ به طور مثال از 9 ماه پیش تاکنون روی نان کار کرده ایم و می شد در این زمان حل این مشکل (غنی سازی نان) آغاز شود اما نشد.

وی در ادامه از تبلیغات مواد غذایی مضر در رسانه ها انتقاد و از آن به عنوان «تبلیغات زننده» یاد کرد و گفت: طبق قانون اساسی اینگونه تبلیغات ممنوع است اما کسی جلوی آن را نمی گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: بسیاری از کارخانه ها تولیدات غذایی خود را قطع کرده و به تجارت رو آورده اند؛ آنها خوراکی هایی را وارد کشور می کنند که به جز ضرر ، حاصلی ندارد.

حاجی فرجی تصریح کرد: جهاد کشاورزی آمارهایی از آلودگی های نیترات و افزودنی های سرطان زا به خوراکی ها می دهد که نمی توانیم اینجا ارائه دهیم.

وی گفت: ارزیابی وضعیت تغذیه ای گروه های اجتماعی بیش از یک سال است که به دلیل کمبود بودجه به تاخیر افتاده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور خاطر نشان کرد: 80 درصد مردم به درجات مختلفی به کمبود ویتامین D مبتلا هستند که این درصد در کودکان دبستانی به 89 درصد رسیده است.

حاجی فرجی گفت: غنی سازی محصولات با ویتامین D از سال 86آغاز شده که با مشکلاتی همراه بود اما قابل اجرا است؛ هنوز در تامین اسیدفولیک و آهن مورد نیاز مردم نتوانسته ایم کاری کنیم؛ این مشکل مختص ایران نیست بلکه در انگلیس هم وجود دارد.

منبع: سایت تابناک کد خبر: ۳۷۰۷۶۸ تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲

 

irannoor بازدید : 138 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

حفظ تندرستی  از دیدگاه حضرت ثامن الحجج (ع) در ماه بهمن که با یازدهمین ماه رومی (کانون ثانی) مصادف است

ماه یازدهم، کانون ثانی است ، ماه وسط زمستان بوده و ایّام آن سی و یک روز است، در آن خلط بلغم قوّت می‌گیرد و در آن ماه آب گرم را هنگام گرسنگی جرعه جرعه بنوشند و جماع در آن ماه پسندیده است

زیرا که اخلاط را اعتدال می‌بخشد و خوردن احساء، که غذایی است که آن را از آرد و روغن و شکر ترتیب می دهند و همان حلوای آرد است نافع می باشد همچنین خوردن سبزیجات با طبع گرم، مثل نعناع ، شبت ، کرفس، جرجیر و کراث نافع است. حمّام رفتن در اوّل روز و مالیدن روغن شب بو به بدن نافع است و نیز روغن‌های گرم دیگر همچون نرجس و بابونه و مصطکی نیز مجرب است اما خوردن ماهی و شیر مولّد بلغم است.

 

برای آن دسته از عزیزانی که علاقه مند به دیدن اصل متن از روی نسخه اصلی هستند  متن  ذیل عرضه می گردد.

ماه یازدهم، کانون ثانی است ماه وسط زمستان است، ایّام او سی و یک روز است، قوّت می‌گیرد در آن بلغم و تجرّع بکنند در آن ماه آب گرم را بر گرسنگی و محمود است جماع در آن ماه زیرا که تلطیف اخلاط می‌کند و محمود است در او اکل احساء، که غذایی است از آرد و روغن و شکر ترتیب میدهند به عبارت آخری، حلوای آرد و نافع است بقول حارّه، مثل نعناع و شبت و کرفس و جرجیر و کراث و نافع است دخول حمّام اوّل روز و نفع می‌کند مالیدن روغن شب بو  به بدن و آنچه روغن‌های حارّه باشد چون نرجس و بابونه و مصطکی و خوردن ماهی و شیر مولّد بلغم است.

(حفظ الصحه و سیاست المدن، موسی بن علیرضا ساوجی، ترجمه متن رساله الذهبیه،ص 45 الی 46)

irannoor بازدید : 90 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

از مخزن الادویه حکیم عقیلی خراسانی صفحه 698

جالی(جلا دهنده)، منضج (پزنده اخلاط خام و غلیظ) و محلل(حل کننده اخلاط غلیظ و اورام) است.

ماهیت آن: لطیف است و رقیق ترین شیر بین شیر حیوانات دیگر محسوب می گردد. این شیر کمی مایل به شوری است و چربی آن کم است و بسبب گرم بودن مزاج آن و شدت امتزاج(پختگی) آن چربی شیر از آب آن جدا نمی گردد.

طبیعت آن: گرم مایل به خشکی است.

 

 

افعال و خواص آن: جلا دهنده، منضج و حل کنندۀ اخلاط بدن است.

آشامیدن این شیر باعث تقویت چشم می شود و گاهی طبیبان دستور اکتحال(در چشم چکاندن) آن را می کنند. آشامیدن آن با شکرسرخ جهت تنگی نفس و باز شدن گرفتگی ها و رفع خشکی کبد و از بین بردن ورم های سخت درون بدن مفید است و اخلاط ناموافق در کبد را از بین می برد و استسقای زقی و طبلی و اختلالات کبدی را از بین می برد.

برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

اگر شتر ده روز قبل از دوشیدن شیر به خوردن علوفه ای که در آنها رازیانه، کنگر، کاسنی و... باشد مشغول باشد شیر آن جهت استسقای گرم مفید است و همراه با شکر سرخ مقوی بدن و صاف کنندۀ پوست و محرک نیروی جنسی و اشتها به غذا مفید است و ورم های سخت را از بین می برد خصوصاً که همراه با روغن های مناسب مانند روغن بید انجیر، ناردین، بادام تلخ و پسته و... برای تحلیل دادن این ورم ها به روی آنها ضماد کنند.

سایر مواردی که براساس کتاب مخزن الادویه از مصرف شیر شتر سود می برند:

-        کبد چرب

-        اگزما

-        چربی های زیرپوستی

-        با شکر صاف کننده پوست

-        رفع بی اشتهایی

دوغ شتر خواص شیر را داشته و فقط گرمی آن کمتر و رطوبت بخشی آن بیشتر است.

اهمیت مصرف شير شتر در تعالیم مکتب وحی

در خصوص شير شتر نصوصي در كلام خازنان وحي رسيده است:
*رسول اللّه صلى الله عليه و آله: في ألبانِ الإِبِلِ . . . دَواءٌ لِذَرَبِكُم.
ترجمه :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: در شير شتر . . . درمان بيمارى ذَرَب است.
ذَرَب، بيمارى معده است كه مانع هضم و جذب غذا شده، در نتيجه موجب شكم رَوش مى گردد.

*رسول اللّه (صلى الله عليه و آله): إن في أبوال الإبل وألبانها شفاء للذربة بطونهم
ترجمه: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: بدرستی که در ادرار شتر و شير آن براى كسانى كه به ناراحتى معده (سوء هاضمه) مبتلا هستند، درمان است.
البته نصوصي كه ارزش شير (چهاربايان: شتر، بز، گوسفند، كاو) را مي رساند شامل فوايد شير شتر هم مي شود:
قال الله تعالی فی کتابه: ﴿وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ﴾ آيه 66 سوره مباركه نحل

قال الله تعالی فی کتابه:﴿مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آَسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ﴾ سوره مباركه محمد صلی الله علیه و آله آيه 15

*قال على (عليه السلام ):حَسْوُ اللَّبَنِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا الْمَوْتَ

) امام علی (علیه السلام) فرمودند: نوشيدن شير، شفايى براى هر درد است، مگر مرگ.

*الإمام الصادق عليه السلام: ما وَجَدنا لِوَجَعِ الحَلقِ مِثلَ حَسوِ اللَّبَنِ

امام صادق عليه السلام فرمودند: براى گلودرد، چيزى چون نوشيدن شير نيافته ايم.


*قال رسول اللّه (صلى الله عليه و آله): اسقوا نسائكم الحوامل الالبان فانها تزيد فى عقل الصبى)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): به زنان حامله شیر بخورانید زیرا كه خوردن شير سبب زياد عقل كودكشان مى گردد.

شیر شتر برای بهبود دیابت و فشار خون مفید است

مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت، كنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوكی استخوان نقش دارد.


شیر شتر دارای آهن بالا و ویتامین‌های گروه B و C خوبی است. اگر شتر سبزی خورده باشد شیرش شیرین و اگر بوته و خار خورده باشد، شیرش شور است.


شیر شتر می‌تواند بهترین جایگزین برای افرادی باشد كه به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت، كنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوكی استخوان نقش دارد.


شیر شتر دارای خاصیت ضد باكتری و ضد میكروب است. در بهبود بیماری‌های عفونی از جمله سل مؤثر است و می‌تواند حداقل پروتئین‌های ضروری روزانه انسان به خصوص اسیدهای آمینه را تأمین كند.


شیر شتر همچنین در درمان دیابت موثر است به دلیل اینكه پروتئینی شبه انسولین در شیر شتر وجود دارد. اگر روزانه نیم لیتر شیر شتر مصرف شود 30 درصد انسولین دیابت نوع یك را كاهش می‌دهد.

اسیدیته معده معمولاً انسولین را تحریك می‌كند. در صورتی كه انسولین موجود در شیر می‌تواند از معده عبور كند و برای رفع ناراحتی‌های معده مؤثر است.

شیر شتر برای بهبود دیابت و فشار خون مفید است.

انواع شیر شتر

طبق تحقيقات محققان و متخصصان محصولات لبنى بهترين نوع شير شتر مربوط به عربستان مى باشد در ضمن اينكه يكى از سود اورترين معاملات در بازار لبنيات در كشور عربستان شير شتر است.
شیر شتر تک کوهانه کاملاً سفید و شبیه شیر شتر دو کوهانه است. بصورت متوسط شتر روزانه در مراتع آبى 3 تا 25 ليتر و در شرايط بيابانى روزانه 4 تا 7 ليتر شير مي دهد رنگ شير شتر سفيد و متفاوت از ساير شيرهاست.
طعم شير شتر مانند بقيه چهاربايان شيرين است ولي برحسب نوع گياهان مصرفي در برخي مناطق اندكي تيز يا متمايل به شور مي باشد.


معمولا وقتی شتران از علوفه های سبز تغذیه می کنند، شیرشان شیرین است، اما برخی مواقع به خاطر تغذیه ی بوته های مناطق خشک و شوره زار بیابانی شور می شود.


اين اندك شورى در ميان شتر مناطق مختلف يكسان نيست بلكه وابسته به سن و نوع غذا و آب آشاميدنى آنها متفاوت است.


شير شتر گرم و يا سرد آن، نسبت به شير گاو و گوسفند خوشمزه تر است و چربى آن نيز سبكتر است 
فلذا مي تواند جايگزين خوبى براى ساير چربى هاى حيوانى باشد. مواد مغذى و ويتامين هاى شير به حديست كه آنرا يك غذاى كامل و كافى بحساب مى آورند.


با وجودى كه ممكن است شتر در شرايط سخت و طاقت فرساى بيابان چندين روز موفق به نوشيدن آب نشود اما به قدرت و حكمت الهى و به كمك تابش نور آفتاب بازهم قادر است شير توليد كند و حداقل متوسط توليد روزانه شير در شرايط سخت را داشته باشد. محصولات شتر كه به صورت  (پرورش صحرا) حاصل مي شود داراي خواص عالي و بهتر از پرورش صنعتي مي باشد.

خواص درمانى و دارويى شير شتر

خواص دارويى و درمانى شير شتر: تأثيرات شگفت انگيز و خواص درمانى شير شتر آنچنان قوى و آشكار است كه در برخى كشورها انواع كلينيك هاى تخصصي براى درمان انواع بيماريها با شير شتر تأسيس شده است من جمله كلينيك هاى تخصصى در كشورهاى عربى مانند عمان و غيره. رنگ روي را روشن و بلغم و اخلاط را دفع، ضد يبوست است و براي فرو نشاندن دَوَران مفيد است.


شیر شتر براى درمان بيماريهاى كبد و كم خونى و سل و بيماريهاى هنگام پيرى و شكنندگى استخوانها و نرمى استخوان در كودكان و براى درمان سرماخوردگى، تب و آنفولانزا و همچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.


شیر شتر همچنين در درمان بيماريهاى تنفسى از جمله سل و آسم و بيماريهاى معده و روده بزرگ و اختلالات گوارشى و كاهش قند و فشار خون و تنظيم ضربان قلب و تنفس و گرمازدگى مفيد مى باشد.
با توجه به تحقيقاتى كه اخيراً درباره مصرف شير شتر براى مادران باردار انجام داده اند متوجه شدند كه مصرف شير شتر براى نوزاد و مادر مفيد و در سلامتى آنها موثر است.


تحقيق يك دانشجوى كارشناسى ارشد در دانشگاه سودان در خصوص درمان قند خون بوسيله شير شتر: براى انجام اين آزمايش افراد مبتلا به قند خون را به 2 گروه تقسيم كرد. گروه اول روزانه مقدار نيم ليتر شير شتر با شكم خالى ميخوردند و اما دسته دوم خير. پس از مدتى از هر دو گروه آزمايش بعمل آمد و مشاهده شد كه ميزان قند خون در گروه اول كه روزانه شير شتر مصرف مى كردند بمقدار قابل توجهى كاهش يافته است. پس به اين نتيجه رسيدند كه مصرف مداوم و منظم شير شتر در برنامه غذايى سبب كاهش و چه بسا درمان قند خون مى شود.

در آزمايشات و مطالعاتى كه اخيراً در كشور هندوستان توسط محققان عربستانى بعمل آمد موشهاى آزمايشگاهى مبتلا به سرطان را همزمان تحت درمان با مواد دارويى(شيمى درمانى) و شير شتر قرار دادند در پايان مشخص شد كه موشهاى سرطانى كه تحت درمان با شير شتر قرار داشتند درمانشان بمقدار قابل توجهى موفقيت آميز و حتى در برخى موارد از شيمى درمانى هم موفقتر بوده است.


در برخى از كشورهاى عربى بصورت رسمى و عمومى براى درمان برخى بيماريهاى سخت و مزمن در بين بيماران بصورت عمومى شير شتر توزيع مى شود. مانند: اخيرا در ابوظبى در كشور امارات توسط شهردارى اين شهر بين افراد مبتلا به زخم معده بصورت عمومى شير شتر توزيع شد.


شیر شتر به صورت خام و به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم به کار رفته است.


همچنین درمان بیماری های سخت معده ای هم با استفاده از شیر شتر گزارش شده است.


بیماران دارای هپاتیت نیز بعد از خوردن شیر شتر عملکرد بدنشان بهبود پیدا می کند.


در کشورهای آفریقایی (مصر، سودان، کنیا و سومالی) این اعتقاد در بین شتربانان وجود دارد که مردانی که شیر شتر می نوشند، قوی تر، تنومندتر و سریع تر هستند.


محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز هم در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفتهای خوبی هم دست یافته اند.

ویتامین ها

ویتامین های B1، B2، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک در شیر شتر، پایین و محتوای B6 و B12 شیر شتر مشابه مقادیر موجود در شیر گاو می باشد، اما نسبت به شیر انسان بالاتر است. شیر شتر، نیاسین و ویتامین C بیشتری نسبت به شیر گاو دارد(ویتامین C در شير شتر 3 برابر بيشتر از شير گاو است).
استفاده از شير شتر 70 تا 80 درصد از ويتامين ها و پروتئين هاى مورد نياز بدن را تأمين مى نمايد. تحقيقات نشان ميدهد كه ويتامين شير شتر 3 برابر شير گاو است.


شیر شتر بدليل اينكه حاوى مقادير بالاى ویتامین ث مى باشد در پيشگيرى و درمان بيماريهاى دهان و دندان و همچنين محافظت از لثه ها و تقويت دندان بسيار مفيد مى باشد.

پروتئين ها

برخى پژوهش ها و بررسى ها نشان ميدهد كه چربى ها و مواد موجود در شير شتر نسبت به ساير شيرها راحتر و سريعتر هضم و جذب مى شود.


اخيرا پروتئينى در شير شتر كشف شده است كه عملكرد آن همانند انسولين مى باشد و در درمان بيمارى ديابت بسيار مفيد و كارساز است.


پروتئین های شیر شتر اسیدهای آمینه ی ضروری برای انسان را به میزان رضایت بخش و حتی بالاتر از میزان تعیین شده توسط مؤسسات FAO/WHO/UNU تأمین می کنند. شیر شتر می تواند حداقل پروتئین های ضروری روزانه ی انسان مخصوصاً اسیدهای آمینه را تأمین کند، چون نیازهای انسان در محیط های گرم و خشک بر پایه ی کالری کمتری است و پروتئین و آب نقش مهمی دارند، مقادیر کمی شیر شتر می تواند نیاز انسان را در این مناطق تامین کند.

املاح و مواد معدنى

شير شتر آنچنان منبع سرشارى از ماده معدنى بنام آهن است كه برخى معتقدند مصرف مناسب و مداوم آن انسان را از هر نوع شيرى بى نياز مى كند حتى نوزادان را از شير مادر!!!. 
طبق تحقيقات شير شتر 10 برابر شير گاو؛ عنصر آهن و كلسيم دارد.

شیر شتر سرشار از اسیدهای مهمى بنام اسيد آمینه است: مانند والین و متیونین و لیزین و آرژنین و فنیل آلانین. همچنین شير شتر دارای مقادير نسبتاً بالای آلبومین و گلوبولین نيز مى باشد. 
کمترین مقدار مورد نیاز مواد معدنی کلسیم و فسفات در بدن، 800 میلی گرم در روز است که با خوردن 2.5 تا 4 فنجان شیر شتر، اين مقدار کلسیم و فسفات تأمین می شود. همچنین شیر شتر حاوی مواد معدنی کم مقدار مثل روی، مس و منگنز می باشد.

ويژگى هاى منحصر به فرد شير شتر

الف) نكته بسيار عجيب و جالب درباره شير شتر اين است كه اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزى كيفيت خود را در دماى 4 درجه سانتيگراد بمدت 12 روز و در دماى معمولى اتاق بمدت    48 ساعت و حتى بيشتر حفظ نمايد و اين در صورتى است كه بطور مثال شير گاو در دماى عادى اتاق ظرف 12 ساعت ترش ميشود. كه علت آن مربوط ميشود به اينكه سرعت تخمير قند لاكتوز در شير شتر بسيار كم است و از طرفى ناگفته نماند كه افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام و به كندى است.
ب) تحقيقات نشان مي دهد که شیر شتر بخاطر وجود برخى مواد از جمله انواع پروتئينها مانند پروتئين كازئين؛ در برابر سموم، باکتری ها، قارچ ها، و بسيارى از خطرات احتمالى آنها بويژه براى نوزادان مقاوم و سبب مصونيت در برابر آنها مي شود.


ج) در مقايسه شير شتر با شير گاو از نظر ويتامين ها و ساير مواد بايد به اين نكته توجه داشت كه 
شير شتر حاوى ماده اى بسيار مهم در تغذيه انسان بنام اسيدهاى چرب لينولئيك است كه اين موضوع شير شتر را از ساير شيرها متمايز و متفاوت مي كند.

خواص شیر شتر:

سبب تقویت سیستم ایمنی در مقابل هپاتیت و ایدز می شود.

مدر است لذا در تعدیل فشارخون مفید است.

دارای چربی و کلسترول کمتر نسبت به شیر گاو است.

دارای قند کم لاکتوز کمتر نسبت به شیر گاو است.

دارای املاح فراوان است.

دارای ویتامین ب و ث فراوان است.

در طول عمر بیماران مبتلا به لوپوس مؤثر است.

غنی از انسولین بوده و در کنترل دیابت مؤثر است.

در بهبود آلرژی غذایی در کودکان مؤثر است.

در درمان اوتیسم کودکان مؤثر است.

باعث بهبود زخم معده، آنتریت، آلایمر و آسم می گردد.

دارای خواص کمکی در درمان سرطان است.

در صورت مصرف همزمان شیر شتر با شیمی درمانی، شیمی درمانی دارای نتایج بهتر و با اثرات جانبی کمتری خواهد بود.

استفاده از آنتی بادی شتر برای درمان سرطان روده بزرگ در موش به اثبات رسیده است.

آنتی بادی شتر فقط زنجیره سنگین دارد و فاقد دو زنجیره سبک می باشد که این ویژگی منحصر به فرد سبب افزایش نفوذ پذیری این آنتی بادی به بافتهای بدن می گردد.

شیر به عنوان کامل ترین غذای انسان شناخته شده است، که جدای از نقش معمولی خود برای تغذیه انسان می تواند نقش غذایی فرا سودمند نیز داشته باشد.

به علت وجود مقادیر زیاد انسولین و ترکیبات مشابه انسولین مانند half-cystine شیر شتر اثر هیپوگلیسمی داشته و همین ویژگی آن موجب شده است که گزینه مناسبی برای درمان افراد دیابتی و رژیمی باشد. یکی از خواص دیگر شیر شتر این است که به علت فقدان بتالاکتوگلوبوئین می تواند برای درمان آلرژی های غذایی در غذایی در کودکان مفید باشد. اخیراً گزارش شده شیر شتر دارای خواص آنتی کار سیتوژنیک و آنتی هایپرتنسیو نیز می باشد. اثر ضد میکروبی شیر شتر به حضور لیزوزیم، لاکتوفرین، هیدروژن پراکسید، لاکتوپر اکسیدازوایمونوگلوبولین ها نسبت داده شده است.

شیر تازه و تخمیر شده شتر درهند، روسیه و سودان برای درمان بیماری های یرقان، توبرکلوزیس، نیشمانیا، آسم و کالا آزار مورد استفاده قرار گرفته است. جزء پروتئینی شیر دارای ترکیبات ارزشمند با فعالیت بیولوژیکی گوناگون است.

پروتئینهای شیر شتر به دو بخش عمده کازنین(70-80 درصد) 30-20 whey protein درصد) تقسیم       می شود.

whey protein ها یکی از منابع اصلی پیتیدهای فعال زیستی هستند.

مقدار whey protein های شیر شتر یک کوهانه 8/0 -63/0 است.

whey protein های شیر شتر دارای آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم، لاکتوفرین، ایمونوگلوبین ها و ... است.

لاکتوفرین عضوی از خانواده ترانسفرین است که وزن مولکولی آن حدوداً 80 کیلو دالتون می باشد.

این گلیکو پروتئین دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده، همچنین ویژگی های ضد سرطانی و ضد التهابی را نیز دارا است.

نتیجه اثر لاکتوفرین بر روی سلول های توموری حاصل فعالیت سلول های کشنده ی طبیعی و حساس شدن سلول های هدف جهت لیز شدن است.

شیرشتر دارای ترکیبات با اهمیت و قابل توجهی نظیر پروتئین اسیدی آب پنیر و پپتیدهای شبه انسولینی    می باشد. همچنین این محصول مهم دارای بیواکتیوهایی است که هر کدام به نوبه خود بسیار با ارزش بوده و عملکرد بیولوژیکی خاصی دارند.

بیواکتیوهای شیر به چهار گروه عمده تقسیم می شوند. بیواکتیوهایی که موجب فعالیت بهتر سیستم گوارشی می شوند. (کازنین، کازلین ، لاکتوفرین) بیواکتیو هایی که سبب تقویت سیستم ایمنی    می شوند:

(مانند ایمونوگلوبولین های A و G، لاکتوفرین، پرولاکتین، سایتوکائین ها) و بیواکتیوهایی که نقش ضد میکروبی داشته به عنوان پروبیوتیک عمل می نماید: (لاکتوفرین، لیزوزیم، لاکتوپراکسیداز) لاکتوفرین یکی از مهم ترین بیواکتیوهای شیر محسوب می گردد که عملکردهای کلیدی و متنوعی دارد. لاکتوفرین(لاکتوترانسفرین) گلیکوپروتئین متصل شونده به آهن از اعضای خانواده ترانسفرین است که وزن مولکولی حدود 80 کیلو دالتون داشته و تقریباً دارای 700 اسید آمینه می باشد و از یک زنجیره ی مقاومت دربرابر حرارت بالا و تغییرات PH، حلالیت مطلوب در آب، عبور از سد خونی مغزی، میل ترکیبی بالا، اختصاصی بودن و پتانسیل غنی در واکنش یا آنتی ژن از ویژگی های این ایمونوگلوبین های شیر شتر است که باعث کاربرد درمانی آنها شده است. امروزه محققین موفق به ساخت آنتی بادی های بسیار کوچکی موسوم به نانو بادی شده اند که سلولهای توموری را هدف قرار داده و برای مصرف خوراکی نیز مناسب هستند، اما حتی این آنتی بادی ها نیز به علت بزرگی مولکول در نفوذ به بافت تومور مشکل داشته و به علت ساختمان پیچیده ای که دارند، تهیه آنها در مقیاس وسیع بسیار گران و دشوار است. برای رفع این مشکل محققین از آنتی بادیهای شیر شتر که از آنتی بادی انسان کوچکتر هستند و تولید آنها آسان و مقرون به صرفه است استفاده می کنند. نخستین نتایج استفاده از این آنتی بادی ها به صورت مستقیم علیه تومور در موش، نشان داده که مارکرهای پروتئینی سطح غشای تومور به صورت موفقیت آمیزی به وسیله این نانو بادی ها مورد هدف قرار گرفتند.

پلی پپتیدی منفرد تشکیل شده که به صورت دو لوب متقارن( C-LOBE N- LOBE) در آمده که در هر لوب دو دومین وجود دارد.

فعالیت ضد میکروبی لاکتوفرین ناشی از دو مکانیسم، اتصال به آهن و میانکنش مستقیم یا میکرو ارگانیسم، می باشد.

لاکتوفرین با مهار گیرنده های ویروس و اتصال به DNA و یا RNA اثرات ضد ویروس خود را اعمال         می نماید. همچنین قادر به توقف رشد سلول های سرطانی بوده (و باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد و نیز استخوانزایی سلول های استخوانی (استلوسیت ها) را تحت تاثیر قرار می دهد امروزه غذای کودکان با فرمول حاوی لاکتوفرین گاوی در کشور های ژاپن، کره و اندونزی فروخته می شود.

لاکتوپراکسیداز، تیوسیانات را در حضور پراکسید هیدروژن اکسید نموده و هیپوتیوسیانات با خاصیت ضد میکروبی قوی تولید می نماید این ترکیبات با گروه سولفیدریل پروتئین های میکروبی پیوند برقرار کرده و اثر بازدارندگی خود را بر ویروسها، قارچ ها و باکتریها اعمال می نماید.

در خصوص شیر شتر بررسی غیرفعال شدن لاکتوپراکسیداز شاخص بهتری برای ارزیابی فرآیند پاستوریزاسیون در مقایسه با فسفاتاز قلیایی است. این آنزیم در برخی کشور ها جهت کنترل رسمی پاستوریزاسیون شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از بیواکتیوهای شیر شتر لیزوزیم است. مطالعات روی لیزوزیم شیر شتر نشان داد که تشابهات آنتی ژنیک بین لیزوزیم شیر شتر و گاو وجود ندارد که این امر نشان دهنده وجود یک ساختار متفاوت در لیزوزیم این دو گونه می باشد.

لیزوزیم پیوندهای گلیکوزیدی (1-4) بین –N استیل مورامیک اسید و –N استیل D- گلوکوزآمین را در پپتیدوگلیکان دیواره باکتری ها می شکند. یکی دیگر از بیواکتیو- استیل-S- گلوکزآمین است. آنزیم NAGase شیر برای درمان mastitis در گاو مورد آزمایش قرا گرفت و اثرات درمانی آن تأیید شد. پس از بررسی صدها نمونه شیر شتر و للاما نشان داده شد تمامی آنها دارای سطح nagase  بالایی هستند. نشان داده شده است که همان nagase موجود در شیر شتر فعالیت قوی آنتی باکتریال و آنتی ویرال دارد.

بیواکتیوهای شیر پیش ساز بسیاری از پپتیدهای فعال زیستی هستند. این بیواکتیوها به صورت غیرفعال در شیر وجود دارند که ضمن پروتئولیز ناقص با استفاده از آنزیم های گوارشی تخمیر و یا توسط آنزیم های میکروبی به قطعات پپتیدی کوچکتر با فعالیت زیستی متنوع تبدیل می شود.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.Talaye-sefid.com مراجعه نمائید.

با تشکر از سایت طلای سفید

irannoor بازدید : 218 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

- سر آغاز نوشتار سخن همیشگی خود را تکرار می کنم دیری است هر گاه خواسته باشم به نقادی ساختاری در دردهای جامعه ی روز بپردازم از مشکلات خود سخن می گویم زیرا هنگامی که نزد بزرگی به نقل مشکلات جامعه پرداختم بر آن بزرگ تلخ آمد و حضرتش از باب تخطئه و تکذیبی مودبانه فرمودند : (اینها را که می گویی دیده ای یا از دیگران شنیده ای؟) و از آن پس برای بیداری سازی مسئولان تنها به نقل مشکلاتی می پردازم که خود مزِ تلخ آنها را چشیده ام.

 

2-مشکلات کشاورزی ما از سده ی چهارده:

سده چهارم بهانه است ، می خواهم بت شکنی کنم بت خود نه ، من نه بت پرست  بوده ام و نه هستم و نه خواهم شد زیرا مذهب عدل و اختیار در جانم ریشه دوانیده و با شصت سال ورزش سیاسی ، این حقیقت را به تماشا گذاشته ام. می خواهم سد تعصب و تحجری را بشکنم که عاشقان را تا آنجا کور می کند که آلودگی و لکه ای را هم که بر دامن محبوب شان چسبیده است ، دوست می دارند چه عاشق کور ، فسیل می گردد و به خود نیز دروغ می گوید ولی من می دانم عاشق صمیمی مومن حقیقی و روشنفکر راستین جشم دلش بر جان معشوق است. چه به جان او دل باخته نه تن و لباسش ، به رنگ و لعابهای گوناگون هم چندان نظری ندارد.

در یک کلام عاشق حقیقی، شیعه می گردد و از پی پیشوایی گام می کشد که خانه معشوق را بلد است و از او می رود نه یک قدم جلو می زند تا گمراه گردد و نع عقب می ماند که خوراک گرگ بیابان شود.

اگر امامش گفته باشد، کشاورزی محور اقتصاد این انقلاب است او هم محور می داندش چه باور دارد که پیشوای او مکتب را از همه بهتر و بیشتر می شناسد  و از همه خیر خواه تر است.بر همین پایه، هرگز پی دیگری به راه نمی افتد حتی اگر آن دیگر، قانون گذار و یا مجری قوانین بشری باشد.چه، امامان معصومش برای شناخت پیشوایان شیعه نشانه هایی داده و می فرمایند:پیشوایان را به عدالتخواهی و ارزش هایی که می آفرینند بشناسید و مسلمانان را به اسلام نه اسلام را به مسلمانان و نه هم به انتصاب و اشتغالشان.لیک اینچنین هم نیست که شیعه چون از پی بی کسی به راه افتد تا مرگش، بی چون و چرا و پیشرو را ربات گونه پیرو باشد و همان خطی را برود که انتخاب کرده است، زیرا شیعه علی((ع)) انتخاب را حجت نمی داند و همیشه خط را از آن رو می گزیند که آن را بهترین خط شناخته است چه شیعهف اهل مذهب عدل و اختیار است.بنابراین بر پایه عدالتخواهی بایدش هر چیزی را به جای خود نهاده و آنگاه که بهترین را شناخت همو را برگزیند.

3-پیشگفتار:

فلات ایران از هزاران سال پیش،مهد کشاورزی و دامداری و محور اقتصاد بوده است و بر سر تصاحب آن،جنگلهای کلانی اتفاق افتاده و سلسله ها آمده و رفته اند،زیرا کشاورزی و دامداری ایران زمین،باعث بقاء و رشد هر تمدنی می شد و دارای ارزش و حیثیت خاصی بوده است و عظمت کشاورزان تا آنجا که در روزگاران پیشین، کشاورزان از اعیان جامعه و در ردیف شاهزادگان و حکیمان و سرداران می نشسته اند و صنعتگران، زیر دست آنان بوده اند،.لیکن نوشتار ما پیرامون سرگذشت تاریخی کشاورزی و کشاورزان ایران و مداحی حرفه نیست و بر آنم که از سده ای که در آن قرار داریم سخن گویم.

دوران قاجاریان، همه چیز ما بی صاحب و لگد کوب ستمگران و بیگانگان و مفتخواران داخلی و خارجی بود، لیکن دوران رضا شاه اینچنین نبود و با اینکه املاک مردم شکارگاه رضا خان و کشاورزان، بردگان او بودند ولی رضا خان روشنفکر نما به جای اینکه چون غریبان به کشاورزی سوبسید دهد تا می توانست از کشاورزی مالیات گرفت اما باز هم کشاورزی ما به اقتضاء زمان، هر روز رو به بهبود بود زیرا اندیشه تمدن آن روز هنوز آلوده به اندیشه های مارکسیستی نگشته بود، حاکمان هم با دخالتهای بی جا، مانع ابتکارات و پیشرفتهای کشاورزان نمی شدند.از این رو کشاورزان هر روز پله ای از نردبان کشاورزی مدرن را می پیمودند.چه در آن روزگار، هرگز محبت های خاله خرسی گونه، دیوان سالاری و بروکراسی جان فرسای تمدن امروز، دامن گیر حرفه نبود.باجی می گرفتند و می رفتند و چیزی نگذشت که کشاورزی ما به اجتهاد پیشتازان رشته با تحمل هر گونه زیاده خواهی حکام و حکومت، لحظه به لحظه ترقی می کرد و خیلی زود به جایی رسید که در بسیاری از تولیدات، صادرات هم داشتیم که به شرحش می رسم و اکنون به مشکلات روز می پردازیم.

4.ساختار اداری:

وزارت کشاورزی ما پیش ما پیش از انقلاب دارای اداراتی غربی گونه بود و کارهای خوب و بدش به خواسته دشمن و گاه به خیر خواهی مدیران شایسته بستگی داشت، لیکن آنگاه که در قبضه آمریکا در آمد، ساختار زیر بنایی مصیبت بار گردید.(در فصلی به جتایتهای آمریکا و خدمات مردم آن روزگار خواهم پرداخت.فصلی که طرفداران آمریکا خواهند دانست که این جانی و جانی پیش از او، انگلستان، چه لطماتی به کشاورزان و دامداری و مراتع ما زده اند) ولی اینک سخن فقط پیرامون ساختار کشاورزی پس از پیروزی انقلاب است.

پس از پیروزی انقلاب از آنجا که همه می دانستند دشمن نمی خواهد کشور، سامان و ادارات، پا و حکومت، جانی بگیرد، هر که ایران را می خواست مدافع اداره ها و هرگونه کارمند اداری بود از این رو همگان نا خوداگاه و ناخواسته بروکرات و لیبرال گشتیم و حراستها، حامی رسمی هر گونه اداره ای شدند.بنابراین پس از دفع شر دشمنان آشکار و هر گونه ضد انقلاب و بخصوص چپی ها و چپ نماها و لیبرال های وابسته، نمایندگان و مدافعان انقلاب در همه شعون، خود مختارانه دست اندرکار ادارات شدند و هر کس بر رفتار و کردار انان معترض بود، منافق و مخالفف به قلم و زبان می آمد.

جامعه شیعی ما هم غافل از این که در فرهنگ مذهب عدل و اختیار، ارزش آدمها را با اسلام نمی سنجد و نه اسلام را با مدعیان مسلمانی، با چنین برداشتی دیوان سالارانه، رکن بقاء دین، امر به معروف و نهی از منکر در ادارات را مردود و آمران و ناهیان، از طرف حامیان ادرات سرکوب و منکوب و مورد مواخذه حراستها قرار گرفتند!آری در این دروه هر کس نقدی بر رفتار هر گونه اداره داشت، مخالف انقلاب شناخته می شد و در این فرصت وزارت کشاورزی، خود باور شده و نقش اربابان دوران رضا خان را بازی می کرد و کارمندان، نقش کدخداها و داروغه ها را داشتند!در همین دوران و دوران حکومت صدرصد راستی ها و راستی نماها بود که فروزش، وزیر جهاد، فرمان داد مرا به خاطر نقدی که بر ساختار دامداری نوشته بودم بازداشت کنند. که به جای خود شرحش را می نویسم! در همین دوران، هر لحظه، وزارت خانه ها مستبدتر و تشریفاتی تر و به اقتضاء اندیشه های ارتجاعی و نفوذ التقاطیان بسته تر شدند و زمینه، آماده رشد خوارج و دوم خردادی ها گردید.

باز چرا به بیراهه زدم و اینها را  نوشتم؟!چرا اجازه دادم خاطره های تلخی که ذهنم را در محاصره دارند هر لحظه بر مغز و قلمم هجوم آوردند!؟ حالا می فهمم عقده ای شدن یعنی چه و عقده چه بر سر فرهنگ ها می آورد و هجوم اندیشه های تلخ، با عقل و ذهن آدمی چه می کند و چرا برخی از جوانان پخته و حتی متدین هم، با حکومت محبوبشان یاغی می گردند.بایدم راهی بیابم تا خود را از این محاصره بیرون کشم.آری! سرآغاز در فصلی از نوشته، عقده های دست و پا گیر را بیرون ریخته و نفس را ارضاء می کنم و به خشونت های سیاسی و حملات اقتصادی که در این 30 سال به کشاورزی و دامداری ما روا داشته اند پرداخته و به زیانهای وارده از ندانم کاری های مدیران وامانده و گستاخی زیر دستان و بی تفاوتی مسئولان اولوالعظم می پردازم و بخصوص به زیانهای دست پخت آدمهای بی خبر و کوچکی که پشت میزهای بزرگ می نشینند و خود سری های تعاونی ها و به خواب تسلیم و بی تفاوتی امت!

در بخش نخست همه عقده هایم را میترکانم تا در بخش های دیگر بتوانم درست بندیشم و بنویسم و پیش از آنکه به مشکلاتی بپردازم که دامنگیر انقلابمان گشته آنچه در آغاز این صده دشمنان دانا با دست دوستان نادان انجام داده اند می پردازم تا باور دارید در این صده کشاورزی کشاورزان ما یک سره پای کوب دشمن و  مورد تاخ و تهاجم حاکمان بوده است و کشاورزان و دامداران اسیر!

نوشتم چون رضا شاه منکوب غرب بر تخت نشست در عصری که جهان مترقی به کشاورزی سوبسید او از کشاورزان در حد خراج از کفار مالیات و باج می گرفت ولی پدران ما باز هم خود را می کشیدند و بر تولید می افزودند زیرا روشن فکر و وطن پرست راستین آن است که در هرشرایطی به نوع آوری بپردازد اما جنگ جهانی دوم پدربزرگ ما را در آورد. در آن روزگار حاکمان دست نشانده به دستور مهاجمان، نمایندگانی به نام ماموران تثبیت از سیلوهای گندم، به مزرعه ها می فرستادند تا گندم ما را برای توزیع عادلانه به نرخ دلخواه خود تصاحب کنند ولی همه گندم به آخور مهاجمان ریخته می شد و همه جویی که می کاشتیم همه به آخور اسبهایی که ایران زمین را میدان تاخت و تازشان قرار داده بودند. چیزهایی را به نام نان به خورد مردم می دادند که نپرسید. آری کشاورزی ما تحت هر گونه فشاری، این مرحله را طی کرد و مهاجمان رفتند ولی نفوذشان نرفت!مارکسیست ها یا مارکسیست نماها و توده ای ها که بعدها، توده نفتی شناخته شدند، به قدری به پر و پای مالکان می پیچیدند و به اغوای کشاورزان می پرداختند که رشته فلج شد! سال 25 مارکسیستها از صحنه سیاست حاکم خارج گردیدند لیکن غرب پلید و روباه پیر، جا خوش کرده بود و آن روز هم که قشون اش رفتند ، اعمال نفوذی و جنایاتش در کشاورزی ما فتنه می آفرید و در هر شانی از شئون ما ریشه زنی می کرد. در رشته کشاورزی این ماجراها را از من که 70 سال ناظر بر صحنه سیاست و بخصوص کشاورزی بوده ام، از جنایهای غربیان بخوانید تا مظلومیت همیشگی صاحبان رشته را باور دارید.

5- پدر من علاف بود و علاف در آن روزگار به عکس معنی امروز، همه کاره! در آن روزگار، علاف رابط همه جانبه شهر و روستا بود. همه مایحتاج شهری ها و مواد خام بسیاری صنایع از روستاها فراهم می گردید. روستاها هم تامین کنندگان خوبی بودند.

معماران، چوب پوشش ساختمان ها و نجاران، تخته درب و پنجره را از علافان می خریدند و بافندگان هم پشم و کرک و مو و پنبه مورد نیاز خود را از روستا تهیه می کردند و فروش همه محصولات زارعی روستائیان، تره بار، خشکبار، غلات و میوه هم با علافان بود.از اینها گذشته، همه سوخت و مواد گرمایشی کندهو زغال بود که اینها را هم علاف می فروخت ولی دشمن، کاری کرد که علافانیکه در روزگار،بدون بودجه های دولتی، کارچند وزارت خانه را انجام می دادند، آنچنان سقوط کنند که امروزه علاف به آدمهای سرکاری و سرگردان و یا مفت خورانی که حاصل دسترنج کشاورز را می بلعند، گفته شود!

 

irannoor بازدید : 94 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

 

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در راستای کاهش خطر آسیب های کبدی ناشی از افزایش دوز استامینوفن، به پزشکان هشدار هشدار می دهد که نباید داروهای ترکیبی را که حاوی بیش از 325 میلی گرم استامینوفن در هر قرص یا کپسول، تجویز کنند.

نزدیک نیمی از آسیب های کبدی در ایالات متحده به دلیل تجویز تصادفی دوز بیش از حد استامینوفن در داروهای ترکیبی است. این آسیب های کبدی خصوصاً در سه مورد شایع تر است:

 

1-     زمانی که بیماران در یک دوره 24 ساعته دوز بیش از اندازه داروهای حاوی استامینوفن را مصرف می کنند؛

2-     زمانی که بیش از یک داروی حاوی استامینوفن را در یک زمان دریافت می کنند؛

3-     وقتی که همراه با داروهای حاوی استامینوفن الکل نیز مصرف می کنند.

در سال 2011 ، FDA از تولید کنندگان خواست تا 14 ژانویه سال 2014 ، دوز اسامینوفن را به بیش از 325 میلی گرم در هر قرص افزایش ندهند اما برخی محصولات دارای دوز بالاتر همچنان در داروخانه ها موجود هستند.

FDA Med Watch Safety Alert January 14،2014

 

منبع: نشریه نوین پزشکی |شماره 566|15 بهمن 92

 

irannoor بازدید : 98 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

بوعلی سینا در کتاب قانون، مشخصات محل زندگی را ذکر می کند و می نویسد: وقتی کسی جایی سکونتی بر می گزیند باید کیفیت خاک، پستی و بلندی زمین، باز بودن فضا، پوشش گیاهی، آب و گوهر(کیفیت) آن، کمی یا زیادی آب، بادگیر بودن یا گود بودن محل سکونت را بررسی کند. همچنین بادهایی که در منطقه می وزد را بشناسد که آیا سالم است یا نه و نیز نقاط مجاور محل سکونت مانند دریا، مسیل ها، کوه ها و کان ها(معادن)، وجود درختان، گورستان ها، مواد بدبو(محل دفن زباله و...) را مورد تحقیق قرار دهد، چرا که همه این موارد در مزاج هوا مؤثرند و تأثیراتی بر بدن دارند.

 

در ضمن باید از تندرستی و بیماری مردم آن منطقه باخبر باشد که تا چه حد نیرومند هستند، اشتها و هضمشان چه اندازه است و بیشتر چه غذاهایی می خورند و بداند که آب های منطقه از آب راه های باریک می آید یا کانال های وسیع(که در کیفیت آب مؤثر است) و مردم آنجا به چه نوع بیماری هایی خو گرفته اند (اپیدمی است). پنجره ها و درهای محل سکونت باید شرقی شمالی باشد، به ورود بادهای شرقی به داخل خانه اهمیت داده شود، آفتاب باید همه جای خانه را فرا بگیرد زیرا آفتاب هوا را صاف و مساعد می کند. بهتر آن است که محل سکونت در نزدیکی آب های گوارا، روان و پاکیزه که در زمستان سرد و در تابستان گرم هستند باشد، آب های زیرزمینی که در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند به خوبی آب های مذکور نمی باشد.

این ویژگی ها بطور خلاصه در قانون به این صورت آمده است:

  1. نوع خاک 2. حالت پستی و بلندی زمین 3. باز بودن فضا 4. پوشش گیاهی منطقه 5. آب و گوهر(کیفیت) آن 6. بادگیر بودن محل 7. جهت قرار گرفتن درها و پنجره ها 8. سالم یا ناسالم بودن بادهای منطقه 9. مجاورت با کوهساران، درختان، کانی ها(معادن)، گورستان، مواد بدبو، مسیل 10. تندرستی و نیرومندی مردم منطقه 11. غذای غالب مردم 12. بیماری های مردم منطقه 13. وضعیت آفتاب 14. جهت وزش باد به داخل خانه

منبع: ماهنامه آموزشی/ تحلیلی/ خبری/ اطلاع رسانی 42. پیش شماره دوم|بهمن 1392

irannoor بازدید : 72 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)
     

بیانات آیت ا... العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای کمیته تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی کشور

ساختن خانه های دارای آشپزخانه های به اصطلاح «اُپن» که صاحب خانه و میهمان نتوانند به درستی رعایت حجاب را کنند و نتوانند خود را حفظ  کنند، اسلامی نیست. خانه باید طوری بنا شود که اهل خانه از درون و بیرون دارای حجاب باشند، لذا مکانی که میهمان در آن مستقر می شود،

باید از جای صاحب خانه مستور باشد. نمای بیرون منازل نیز باید طوری طراحی شود که بر دیگر منزل ها اشراف نداشته باشد و داخل آن نیز برای اطرافیان نمایان نباشد. منازل در غرب دیوار خاصی نداشته و بیشتر از طریق نرده از یکدیگر جدا       می شوند و این به دلیل آن است که آن ها منزل را آسایشگاهی به جای پرورشگاه می پندارند.

 

دیوار مناسب می تواند در معماری اسلامی آزادی لازم را به میهمانی و صاحب خانه بدهد. ساخت و ساز اتاق های منازل باید مقابل قبله باشد، در معماری های اسلامی طوری از زمین بهره برداری شود که اتاقی را به عنوان مصلا که دارای قرآن و فرشی پاک و طاهر باشد بسازند تا مکانی مناسب برای رفع حاجت مردم به درگاه خدا باشد.

مرگ از پوست درآمدن است، انسان مرگ را می میراند و در صحنه مصاف با آن پیروز است لذا یک موجود ابدی باید کارهای ابدی انجام دهد و همین است که باید اتاقی به عنوان مصلا در منازل پیش بینی شود.

منبع: ماهنامه آموزشی/ تحلیلی/ خبری/ اطلاع رسانی 42. پیش شماره دوم|بهمن 1392

irannoor بازدید : 113 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)
     

درست است که چای شیرین در وعده صبحانه مزه خوب و دلچسبی دارد اما شکر برای مغزتان مفید نیست و سلامت شما را تهدید می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شکر همراه با چای می تواند سلامت دندان ها و کبد را به خطر بیاندازد و وزن را بالا ببرد.



بررسی ها نشان می دهند مصرف مداوم شکر در وعده صبحانه روی عملکرد مغز هم تاثیر گذاشته و کارایی آن را کاهش می دهد و دانشمندان در این زمینه پژوهش های مختلفی را انجام داده اند.

گفتنی است آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند و "فروکتوز" هستند فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کند.

قند فروکتوز در میوه ها نیز یافت می شود اما قند آن برای بدن مشکل زا نیست و مشکل زمانی ایجاد می شود که شکر همراه با نوشیدنی های داغ به ویژه در وعده صبحانه مصرف شود و متخصصان توصیه می کنند برای سلامت تان مصرف شکر را محدود کنید و به جای آن از "اسید های چرب امگا 3" در وعده صبحانه استفاده کنید زیرا مصرفشان باعث افزایش هوش و حواس می شود.

 

منبع: سایت تابناک    کد خبر: ۳۷۶۹۴۱

irannoor بازدید : 111 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی مؤثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه ها و سیستم عصبی کمک می کند و موجب می شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می شود.

 

علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش مؤثر دارد.

 

منبع: روزنامه کیهان|صفحه 8| دوشنبه 21 بهمن 1392| 10 ربیع الثانی 1435|شماره

irannoor بازدید : 174 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)
     

در فرهنگ ایرانی اسلامی حداقل سه روز اول زایمان به خاطر سوءمزاج به نوزاد مطلقاً شیر نمی دادند. مانند زمانی که مادر به شدت عصبانی می شود و خوراندن آن شیر به نوزاد توصیه نمی شود چرا که تولد هزار بیماری را در پی دارد لذا آن شیر عصبانی را می دوشند و دور می ریزند وهنگام آرامش مادر مبادرت به نوشاندن شیر می کنند. اما مهم آنکه سید اسماعیل جرجانی در ذخیره خوارزمشاهی درگفتار پنجم اندر تدبیر پروردن طفلان در باب دوم اندر شیر دادن، گفته است:

«اگر سببی نباشد که شیر مادر تباه شده باشد، شیر هیچ کس سودمندتر از شیر مادر نباشد لکن یک هفته یا بیشتر؛چندانکه مادر از رنج زادن و از سوءالمزاج که از آن رنج، تولد کرده باشد برآساید، اگر کسی دیگر شیر دهد صواب باشد. ومادر تا آن روز که شیر خواهد داد از هر روز شیر خویش همی دوشد و می ریزد .» (ص209)
برای علاقه مندان تصویری از این مطلب در نسخه خطی درج می گردد.

 

irannoor بازدید : 79 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

 

دو مطالعه تازه به بحث در مورد مصرف مولتی ویتامین ها برای پیشگیری از بیماری های مزمن می پردازد. در مطالعه اول، 1700 فرد بالای 50 سال که در خلال شش هفته گذشته انفارکتوس میوکارد را تجربه کرده بودند، به طور تصادفی شده برای دریافت دوز بالای مولتی ویتامین(با فرمولاسیون 28 نوع ماده معدنی و ویتامین) یا دارونما به دو گروه تقسیم شدند.

در مدت تقریباً 4 و نیم سال پیگیری، شیوع پیامدهای ترکیبی اولیه- مرگ و میر به همه دلایل، MI مجدد، سکته مغزی، بازرگ گشایی عروق کرونر و بستری به دنبال آنژین، تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. در مطلعه دوم، نزدیک 6000 پزشک مرد آمریکایی بالاتر 65 سال، به طور اتفاقی به دو گروه دریافت کننده مولتی ویتامین و دارونما تقسیم شدند. بعد از 8 و نیم سال پیگیری، هیچ تفاوت معنی داری بین گروه ها در قدرت شناخت کلی یا حافظه کلامی وجود نداشت. محققان نتیجه گیری می کنند، اضافه کردن مکمل های ویتامینی و مواد معدنی به رژیم غذایی بزرگسالانی که تغذیه خوبی دارند نه تنها مزیتی برای آنها ندارد، بلکه ممکن است مضر باشد و نباید برای پیشگیری از بیماری های مزمن مصرف شود.

 

irannoor بازدید : 87 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

یافته های حاصل از مطالعه 308 مورد آلرژی غذایی و 140 مورد آلرژی به بادام زمینی در میان 8205 کودک نشان می دهد، خوردن بادام زمینی در دوران بارداری خطر آلرژی را در نوزاد کاهش می دهد، در واقع کودکانی که در دوران جنینی، مادرانشان بادام زمینی یا مغز یا آجیل مصرف کرده اند، احتمال کمتری دارد تا به این غذاها آلرژی پیدا کنند.

irannoor بازدید : 77 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

 

بانوی محجبه ای در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تموم شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندق‌دار یک خانم بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود. صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر بهش انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت. اما خانم باحجاب که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد صندوقدار بیشتر عصبانی بشه ! بالاخره صندوق‌دار طاقت نیاورد و گفت: «ما اینجا توی فرانسه خودمون هزار تا مشکل و بحران داریم این نقابی که تو روی صورتت داری یکی از همین مشکلاته که عاملش تو و امثال تو هستید! ما اینجا اومدیم برای زندگی و کار نه برای به نمایش گذاشتن دین و تاریخ! اگه می‌خوای دینت رو نمایش بدی یا روبنده به صورت بزنی برو به کشور خودت و هر جور می‌خوای زندگی کن!» خانم محجبه اجناسی رو که خریده بود توی نایلون گذاشت، نگاهی به صندق‌دار کرد… روبنده را از چهره برداشت و در پاسخ خانم صندوق‌دار که از دیدن چهرهٔ اروپایی و چشمان رنگین او جا خورده بود گفت: «من جد اندر جد فرانسوی هستم…این دین من است . اینجا وطنم…شما دین تان را فروختید و ما خریدیم

irannoor بازدید : 80 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

تیم شطرنج, تیم فوتبال

 

مربی تیم بازنده شطرنج در اروپا:
امروز روز ما نبود و زیاد هم خوب بازی نکردیم.
مربی تیم بازنده شطرنج در ایران:
کورنومنت که افتضاح بود. هوا هم آلوده بود و اسب و فیل ما رو از نفس انداخت. زمین بازی هم به درد گوسفند چرانی می‌خورد.

 

مربی تیم بازنده والیبال در اروپا:
امروز تمرکز خوبی روی بازی نداشتیم و تیم رقیب بهتر از فرصت‌ها استفاده کرد.
مربی تیم بازنده والیبال در ایران:
تور که سوراخ بود! توپ که باد نداشت و مربع بود و من نمی‌دانم فدراسیون خجالت نمی‌کشد از این وضع توپ. من واقعا متاسفم برای این ورزش.

 

مربی تیم بازنده منچ و مارپله در اروپا:
مقصر شکست امروز من بودم و دیگر هیچ. به تیم برنده هم تبریک می‌گم.
مربی تیم بازنده منچ و مارپله در ایران:
تاس که اصلا نمی‌چرخید. مارها هم که برای آنها خوش رقصی می کردند و فقط به ما نیش می‌زدند. داوری هم که فاجعه! تماشاگر هم دائم توی صورت ما لیزر انداخت…واقعا یه مشت بووووووق دارند این ورزش را اداره می‌کنند! خاک بر سر ما که آمدیم توی این ورزش. و خاک بر سر تیم مقابل که با این دودره‌بازی‌ها تیم ما را برد و خاک بر سر تماشاگری که اینطوری به بچه‌های ما فحش داد و خاک…

 

مربی تیم بازنده واترپلو در اروپا:
بچه های ما امروز خسته بودند و نشد تاکتیک‌ها به درستی اجرا بشه.
مربی تیم بازنده واترپلو در ایران:
آبش که خیس بود. زمین که موج داشت. تیر دروازه ها هم به اراده تیم مقابل تکون می‌خورد. بازیکنان حریف هم توی آب هر کاری خواستند کردند، آب رو اصلا نمی‌شد بو کرد! توپ هم که لیز بود. من نمی‌دونم واسه چی اصلا ما مسابقه برگزار می‌کنیم.

 

مربی تیم بازنده فوتبال در اروپا:
تیم مقابل امروز خیلی بهتر از روزهای قبل بازی کرد و متاسفانه خط دفاع ما نتونست اونطور که باید ظاهر بشه.
مربی تیم بازنده فوتبال در ایران:
یعنی من …(از انتشار باقی کلمات معذوریم!)

 

irannoor بازدید : 125 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

 

علت خلقت مگس, داستان, داستان های خواندنی

غلامی کنار پادشاهی نشسته بود. پادشاه خوابش می آمد، اما هر گاه چشمان خود را می بست تا بخوابد، مگسی بر گونه او می نشست و پادشاه محکم به صورت خود می زد تا مگس را دور کند.

مدتی گذشت، پادشاه از غلامش پرسید:«اگر گفتی چرا خداوند مگس را آفریده است؟» غلام گفت: «مگس را آفریده تا قدرتمندان بدانند بعضی وقت ها زورشان حتی به یک مگس هم نمی رسد.»



irannoor بازدید : 81 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

 

چند قورباغه از جنگلی عبور می کردند که ناگهان دو تا از آنها به داخل گودال عمیقی افتادند.


بقیه قورباغه ها در کنار گودال جمع شدند و وقتی دیدند که گودال چقدر عمیق است به دو قورباغه دیگر گفتند: که دیگر چاره ای نیست شما به زودی خواهید مرد.


دو قورباغه این حرفها را نشنیده گرفتند و با تمام توانشان کوشیدند که از گودال بیرون بپرند. اما قورباغه های دیگر مدام می گفتند: که دست از تلاش بردارند چون نمی توانند از گودال خارج شوند و خیلی زود خواهند مرد. بالاخره یکی از دو قورباغه تسلیم گفته های دیگر قورباغه ها شد و دست از تلاش برداشت. سر انجام به داخل گودال پرت شد و مرد.

 اما قورباغه دیگر با تمام توان برای بیرون آمدن از گودال تلاش می کرد. هر چه بقیه قورباغه ها فریاد میزدند که تلاش بیشتر فایده ای ندارد او مصمم تر می شد تا اینکه بالاخره از گودال خارج شد. وقتی بیرون آمد. بقیه قورباغه ها از او پرسیدند: مگر تو حرفهای ما را نمی شنیدی؟

 معلوم شد که قورباغه ناشنواست. در واقع او در تمام مدت فکر می کرد که دیگران او را تشویق می کنند.

irannoor بازدید : 116 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

داستان,داستانک

پشت چراغ قرمز تو ماشین داشتم با تلفن حرف میزدم و برای طرفم شاخ و شونه میکشیدم که نابودت میکنم ! به زمینو زمان میکوبمت تا بفهمی با کی در افتادی! زور ندیدی که اینجوری پول مردم رو بالا میکشی و... خلاصه فریاد میزدم که دیدم یه دختر بچه یه دسته گل دستش بود و چون قدش به پنجره ی ماشین نمی رسید هی می پرید بالا و میگفت آقا گل ! آقا این گل رو بگیرید...


منم در کمال قدرت و صلابت و در عین حال عصبانیت داشتم داد میزدم و هی هیچی نمیگفتم به این بچه ی مزاحم! اما دخترک سمج اینقد بالا پایین پرید که دیگه کاسه ی صبرم لبریز شد و سرمو آوردم از پنجره بیرون و با فریاد گفتم: بچه برو پی کارت ! من گـــل نمیخـــرم ! چرا اینقد پر رویی! شماها کی میخواین یاد بگیرین مزاحم دیگران نشین و ... دخترک ترسید و کمی عقب رفت! رنگش پریده بود ! وقتی چشماشو دیدم ناخودآگاه ساکت شدم! نفهمیدم چرا یک دفعه زبونم بند اومد! البته جواب این سوالو چند ثانیه بعد فهمیدم!

ساکت که شدم و دست از قدرت نمایی که برداشتم، اومد جلو و با ترس گفت: آقا! من گل نمیفروشم! آدامس میفروشم! دوستم که اونورخیابونه گل میفروشه! این گل رو برای شما ازش گرفتم که اینقد ناراحت نباشین! اگه عصبانی بشین قلبتون درد میگیره و مثل بابای من میبرنتون بیمارستان، دخترتون گناه داره ...

دیگه نمیشنیدم! خدایا! چه کردی با من! این فرشته ی کوچولو چی میگه؟!

حالا علت سکوت ناگهانیمو فهمیده بودم! کشیده ای که دخترک با نگاه مهربونش بهم زده بود، توان بیان رو ازم گرفته بود! و حالا با حرفاش داشت خورده های غرور بی ارزشمو زیر پاهاش له میکرد!

یه صدایی در درونم ملتمسانه میگفت: رحم کن کوچولو! آدم از همه ی قدرتش که برای زدن یک نفر استفاده نمیکنه! ... اما دریغ از توان و نای سخن گفتن!

تا اومدم چیزی بگم، فرشته ی کوچولو، بی ادعا و سبکبال ازم دور شد! اون حتی بهم آدامس هم نفروخت! هنوز رد سیلی پر قدرتی که بهم زد روی قلبمه! چه قدرتمند بود!

همیشه مواظب باشید با کی درگیر میشید! ممکنه خیلی قوی باشه و بد جور کتک بخورید که حتی نتونید دیگه به این سادگیا روبراه بشین ...

irannoor بازدید : 161 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


 

صندوقچه خبرنو؛ عصاره پیاز به دلیل دار بودن اسید های گیاهی می توان روی پوست پلینگ مناسب انجام دهد. یعنی باعث ریزش و رفع لایه سلولهای مرده و کراتینی پوست شود و این فعالیت و شادابی لایه زاینده پوست را فراهم می آورد که ثمره این عملکرد داشتن پوستی بدون لک ، جوش ، تمیز و با طراوت می باشد که در بررسی ها و تحقیقات به اثبات رسیده است.


برای این امر لازمست افراد حداقل روزی دوبار لکه های قهوه ای را به آب پیاز آغشته کنند.


در صورت لزوم بعد از شستن پوست مقداری کرم گیاهی روی پوست مالیده شود . البته پوستهای چرب معمولا نیاز به کرم ندارند.


محققان عنوان می کنند که آب پیاز به علت داشتن مواد ضد عفونی کننده گوگرددار و اسید های مفید چون اسید سیتریک حتی می تواند به بهترین وجهی جوشهای معمولی و سر سیاه صورت و نواحی بینی را ضد عفونی و سریعه درمان نماید.


همچنین شیره پیاز خام به علت داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین c در طراوت ، تقویت ، رفع وجلوگیری از چین و چروک می تواند نقش پایه ای و اساسی داشته باشد .


جهت تهیه و استفاده از آب پیاز یک عدد پیاز را رنده نمایید و از پارچه تمیز عبور داده و شیره تهیه شده را توسط تکه ای پنبه روی پوست بمالید و حدود 10 الی 15 دقیقه که البته این زمان به مقدار تحمل هر شخص قابل تغییر است.

irannoor بازدید : 87 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

روزه فقط امساک از اکل و شرب نیست ، بلکه شرائطى دیگر هم همراه آن است ، تعهد و مسؤولیت هاى انسان در برابر روزه ، این فریضه الهى زیاد است.

روزه چهار گروه مقبول نیست :

حضرت صادق (علیه ‏السلام) فرمود :
روزه نیست ‏براى کسى که امام و پیشواى خود را نافرمانى کند و از او اطاعت ننماید و صحیح نیست روزه عبد فرارى تا مراجعت کند و به خدمت ‏باز نگردد و روزه زن ناشزه درست نمى ‏باشد تا توبه کند و در اختیار همسرش قرار گیرد و همچنین روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد ، مورد قبول قرار نمى ‏گیرد و روزه به حساب نمى ‏آید . (1)

فاطمه (ع) در آداب صائم سخن مى ‏گوید :

جعفر بن محمد (علیهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلى الله علیهم اجمعین) روایت مى ‏نماید :
که حضرت زهرا (علیها السلام) فرمود :
صائم با روزه خویش کارى نکرده (یعنى حق روزه را ادا نکرده) هر گاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه که بر آنها حرام است) حفظ نکرده باشد. (2)

یعنى روزه یک مسماى واقعى از حفظ شکم از کل خوردنی ها و نوشیدنی ها و مبطلات دیگر و اجتناب از گناهان و معصیت‏ خداوند مى ‏باشد ، زیرا روزه ‏دار بدون پرهیز از تمامى محرمات روزه واقعى را در خویش تحقق نبخشیده است.

پنج ‏خصلت موجب افطار روزه و بطلان وضوء :

اگر چه امروز فقهاى عالى مقام این موارد را مبطل روزه و وضوء نمى ‏دانند زیرا کمتر کسى است در زمان ما و فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از این اوصاف رذیله بپرهیزد ، آن خصال پنج‏گانه از بیان پیامبر گرامى اسلام چنین است :
پنج صفت است که روزه را باطل و وضو را مى ‏شکند ، دروغ و غیبت و سخن چینى و نظر شهوت انگیز و قسم دروغ.

این اوصاف ذمیمه به راستى اثر معنوى و روحانى روزه و وضوء که یک عبادت است در اسلام خنثى مى ‏کند و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود مى‏ نماید.

کیفیت روزه دارى از صحف ادریس علیه‏ لسلام :

در صحف ادریس (علیه‏ لسلام) است :
حضرت ادریس پیامبر ( علیه‏السلام) در صحف خویش فرمود :
هر گاه وارد ماه صیام شدید ، پس خویشتن را از هر پلیدى و ناپاکى پاک سازید ، (درون خود را براى پذیرش عبادت ویژه خداوند پاکسازى نمائید) و روزه بگیرید براى خداوند با قلبى خالص و نورانى و پاک از فکرهاى بد و صداهاى نامفهوم و بى ‏معنى و زشت ، زیرا خداوند حبس مى ‏نماید دلهاى ناپاک و نیت هاى غیر خالص شما را و دهن هاى شما ، نباید فقط با امساک از خوردنی ها صائم و روزه‏ دار باشد. بلکه باید جوارح شما از گناهان نیز روزه باشد (یعنى اعضاء شما هم باید از معصیت ‏خدا امساک نماید) و همانا خداوند راضى نمى‏ گردد و خشنود نمى ‏شود از شما به اینکه فقط از خوردنی ها پرهیز کنید ، بلکه از کل منکرات و زشتی ها باید پرهیز نمائید تا آنجا که تغییر حالت پیدا کنید. (4)

اثرات منفى غیبت و نمامى در روزه :

امام رضا علیه‏السلام فرمود :
از غیبت مؤمن اجتناب کنید و از نمامى بپرهیزید ، به راستى که غیبت و نمامى روزه صائم را باطل مى ‏نماید (و اثرات و ثواب روزه را زایل مى ‏گرداند) ، ولى از فاجر و شارب الخمر و شطرنج ‏باز و قمار باز غیبتى نیست.
(یعنى آنان از خود هتک حرمت نموده ‏اند و آبرو از خویش برده ‏اند) (5)

و اما اینکه جدا غیبت و نمامى روزه را باطل مى ‏نماید روزه کثیرى از روزه ‏داران باطل است ولى فقها فتوى به بطلان نداده ‏اند.

روزه حجاب زبان و گوش و چشم از گناه است :

از فقه الرضا (علیه‏السلام) روایت‏ شده که حضرت رضا (علیه‏السلام) در رابطه با شرائط روزه و روزه‏ دارى چنین فرمود :
بدان (اى روزه دار) خداى رحمتت کند که به راستى روزه ستر و حجابى است که خداوند او را بر زبان ها و گوش ها و چشم ها و سائر جوارح زده است ، هر گاه معتاد بر زشتی ها و شر و فساد باشند (چون زبان و گوش و چشم و سایر جوارح هر گاه تحت کنترل دقیق ایمان و دین شخص باشند ، از شر آنان کاملا در امان مى ‏باشد) که طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غیره ، او را از آتش جهنم مى ‏پوشاند و حجابى محکم از آتش براى او خواهند شد. به تحقیق خداوند بر هر «آدم‏» خسته‏ اى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است ، پس اگر آن حق را اداء کند (و به خوبى حق روزه‏ دارى را به جاى آورد) هر آینه صائم و روزه ‏دار است ، (یعنى به جاى آورده حق روزه را) و هر کس بعضى از آن شرایط را ترک نموده، از فضیلت و ثواب روزه ‏اش به قدر و بحسب آنچه ترک کرده کاسته است. (6)

از زنى که با زبان شوهرش را بیازارد هیچ عبادتى قبول نخواهد شد و بالعکس :

از منهیات رسول گرامى خدا (صلى الله علیه و آله) مى ‏خوانیم :
فرمود : هر زنى که شوى خویش را به زبان بیازارد ، خداوند هیچ عمل و حسنه ‏اى را از او قبول نکند ، تا شوهر را راضى سازد ، اگر چه در تمامى روزهاى عمرش روزه باشد و تمامى شب هاى زندگیش را به نماز ایستاده باشد و تمامى بندگان را آزاد سازد و همیشه ملازم گردن اسبان (که حاکى از جهاد دائمى است) در راه خدا بوده باشد ، اول کسى است که وارد آتش جهنم خواهد شد و نیز اینچنین است اگر مرد به زوجه خویش ظلم نماید. (یعنى همه این عذابها براى آن مرد نیز جارى خواهد بود) (7)

از آنجائى که روزه، دانشگاه اخلاق و تزکیه نفس و وسیله خود سازیست ، لذا روزه دار باید در این دانشگاه از کلیه آداب و برنامه‏ هاى تربیتى برخوردار و در حقیقت‏ خود باید یک معلم اخلاق بوده و بر اعضاء و جوارح خویش تسلط کامل داشته باشد.

چشم و گوش و زبان و ... تو هم باید روزه باشند :

در اینجا معلم واقعى اخلاق و پیشواى ششم حضرت جعفر بن محمد (علیه السلام) مى ‏فرماید :
آنگاه که روزه هستى ، پس باید گوش و چشم و موى تو در حال امساک باشند (از گناهان و هر نوع معاصى که از آنها خواسته است پرهیز نمایند) (8)
امام چیزهاى دیگرى غیر از آنچه را نامبرده شمرد و سپس فرمود : البته نباید روز ، روزه ‏داریت همانند روز افطارت باشد. (یعنى این قدر آثار تربیتى روزه ‏ات زود گذر نباشد که هیچ گونه تفاوتى با روزهاى قبل و بعد از روزه ‏ات جز امساک از خوردنی ها و آشامیدنی ها ، نداشته باشى)

بنیان گزار اسلام حضرت ختمى مرتبت فرمود :
نیست (بنده) روزه ‏دارى که مورد شماتت و ملامت قرار گیرد و او به ملامت کننده بگوید : من روزه هستم سلام بر تو و من شماتت نمی ‏کنم ، آنچنان که تو شماتت مى ‏کنى ، همچنان که خداوند تعالى مى ‏فرماید : پناهندگى جست‏ بنده من به روزه از شر دیگر بنده من ، به راستى پناه دادم او را از آتش جهنم. (9)
و این کلاس تربیتى روزه است که آدمى را تربیت مى ‏نماید.

حقوقى که روزه از یک مسلمان دارد :

در رساله حقوق ، امام سجاد علیه السلام حقوق افعالى را براى انسان مى ‏شمرد ، وقتى به روزه مى ‏رسد و حقى که روزه ، این فریضه الهى از انسان متعهد و مسؤول دارد ، اینگونه بیان مى ‏فرماید :
اما حق روزه آن است که بدانى این پرده‏ اى است که خداوند در برابر زبان ، گوش ، چشم ، فرج و شکمت آویخته تا تو را از آتش بپوشاند ، چنان که در حدیث آمده «روزه سپر آتش است‏» ، اگر اعضاى خود را در پس این پرده نگاه دارى (و آنها را از گناه حفظ کنى) امید است (از عذاب) محجوب و محفوظ باشى و اگر اعضاء پشت پرده آرام نگیرد و گوشه و کنار آن بالا رود و عضوها براى تجاوز از حدود سرکشد ، چشم نگاه شهوت انگیز کند نیروها که باید براى حفظ بدن بکار رود به راه دیگر مصرف شود ، ممکن است ، پرده پاره گشته بدن بیرون افتد (و طعمه آتش گردد) و لا قوة الا بالله  (10)

بلى روزه صحیح، سند شرافت، و معیار هوش، و نیروى اراده انسان است، از این جهت مى‏توان کند ذهنى و ضعف اراده را متضاد با روزه دانست.

شرائط روزه ‏دار از امام صادق (ع) :

اول بستن چشم و حفظ کردن آن از نگریستن طولانى به سوى هر چیزى که نهى یا مکروه شده.

امام صادق (علیه‏السلام) فرمود : وقتى که روزه هستى باید گوش و چشم و مو و پوست و دیگر اعضاى بدنت روزه باشند ، یعنى از گناهانى که بر آن اعضاء حرام شده اجتناب نمایند و حتى چیزى که قلب را به خود مشغول مى ‏نماید و از ذکر خدا غافل مى ‏سازد ، باید پرهیز کرد.

و یا در حدیث دیگر امام مى ‏فرماید :
نباید روز روزه‏ داریت ‏با روز فطرت مساوى و برابر باشد ، که پیامبر (صلى الله علیه و آله) مى ‏فرماید : نگاه تیر مسمومى از تیرهاى ابلیس است ، پس کسى که از لذت آن نگاه بگذرد ، براى ترس از خدا ، خداوند ایمانى به او مرحمت ‏خواهد فرمود که حلاوتش را در قلب خویش احساس نماید.

دوم حفظ زبان از هذیان ، دروغ و غیره است. مراء و جدال را رها کن و خادم خویش را رنج نده و در حال روزه ، با وقار و حلیم باش که هرزگى و هرزه گوئى تو را در حال روزه به جهال و یاوه گویان ملحق نسازد که پیامبر (صلى الله علیه و آله) شنید از زنى که به جاریه خویش فحش و ناسزا مى ‏گفت ، در حالى که روزه ‏دار هم بود ، حضرت براى او دستور فرمود طعامى بیاورند ، فرمود به آن زن که بخور ، عرض کرد یا رسول الله من روزه دارم حضرت فرمود : چگونه روزه ‏دارى و حال آنکه به جاریه ‏ات نسبت ناسزا مى ‏دهى و فحاشى مى ‏کنى و به راستى روزه فقط امساک از طعام و شراب نیست.

داستان دو زن روزه ‏دار که غیبت مردم مى‏ کردند :

روایت ‏شده دو زن در عهد پیامبر (صلى الله علیه و آله) روزه ‏دار بودند ، در آخر روز حالشان از شدت گرسنگى و تشنگى وخیم شد و نزدیک بود که تلف گردند ، پس فرستادند کسى را پیش رسول خدا (صلى الله علیه و آله) که تا از آن حضرت اذن افطار بگیرند ، پیامبر (صلى الله علیه و آله) ظرفى را فرستاد براى آن زنان ، فرمود :
به ایشان بگو که در داخل این ظرف قى کنید آنچه که خوردید ، پس یکى از آن دو قى کرد نیمى از آن ظرف را از لخته‏ هاى خون و گوشت ‏خالص پر کرد و آن دیگرى نیز با قى و استفراق خویش بقیه ظرف را پر نمود ، مردم از این ماجرا به شگفت درآمدند و تعجب کردند ، پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمود : این دو زن از آنچه که بر آنها حلال بود امساک نمودند و بر آنچه که بر آنان حرام بود روزه خویش را باطل نمودند به این صورت که نشستند در کنار هم دیگر ، از مردم غیبت کردند و این است آنچه که پشت‏ سر مردم گفتند که در این ظرف است ، از گوشت هاى آنان.

سوم- نگهدارى گوش از شنیدن هر مکروهى ، زیرا هر چیزى گفتنش حرام است ، شنیدن و گوش فرا دادن به او نیز حرام است و لذا به پیشگاه خداوند گناه شنونده دروغ و خورنده حرام یکسان است که خداوند در قرآن مى ‏فرماید:
سماعون للکذب اکالون للسحت (11)

چهارم- نگهداشتن بقیه اعضاء و جوارح بدن است از قبیل دست و پا از مکاره و نگهدارى شکم از شبهات و غذاهائى که مشتبه است در وقت افطار ، پس معنى ندارد که صائم از غذاى حلال پرهیز کند ، سپس با فعل حرام افطار نماید روزه خویش را (با دروغ و نمامى و غیبت) پس مثال این صائم همانند کسى است که در یک شهر قصرى بسازد و آنگاه شهر را خراب کند که پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمود : چه بسا روزه‏ دارى است که از روزه ‏اش جز گرسنگى و تشنگى چیزى عایدش نمى ‏گردد.

پنجم- از غذاى حلال وقت افطار آن قدر نخورد که معده پر شود که هیچ ظرفى مبغوض تر به پیشگاه خداوند از شکم پرى نیست که از غذاى حلال پر شده باشد که در نتیجه قدرت هیچ گونه عبادتى و بهره بردارى از شب هاى پر فیض ماه رمضان نداشته باشد و ثانیا این عمل با روزه ‏دارى و دستورات روحانى و معنوى روزه و اثرات آن منافات دارد.

ششم- اینکه قلبش بعد از افطار مضطرب و معلق بین خوف و رجا باشد ، زیرا نمى ‏داند که آیا روزه ‏اش مقبول حضرت حق قرار گرفته یا خیر ، آیا با قبولى روزه‏اش جزء مقربین است ‏یا با عدم قبولى روزه جزء آنهائى که مشمول خشم خداوند هستند مى ‏باشد ، پس این است معنى واقعى و باطنى روزه که این نوع روزه در رتبه انبیاء و اولیاء گرامى خدا خواهد بود. (12)

پى ‏نوشت‏ ها :

1- وقایع الایام خیابانى، ص 432
2- بحار الانوار، ج 96، ص 295
3- نهج الفصاحه، حدیث 1459
4- نقل از وقایع الایام خیابانى، ص 431
5- فقه الرضا (علیه‏السلام)
6- مستدرک الوسائل، نقل از وقایع الایام خیابانى ، ص 432
7- مکارم الاخلاق، ج 2، ص 368
8- وافى ج 7، ص 33
9- ماه مبارک رمضان، ص 173
10- تحف العقول، رساله حقوق امام سجاد ( علیه‏السلام) ص 295
11- سوره مائده، آیه 42
12- از کتاب شریف محجة البیضاء، ج 2، ص 130

irannoor بازدید : 108 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
آثار و فوايد روزه از منظر قرآن و روايات


مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه قم
آثار و فضايل روزه از نظر قرآن

«يا ايّها الّذين آمنوا كُتب عليكم الصيام كما كتب علي الّذين من قبلكم لعلّكم تتّقون» [1]؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما واجب شد كما اينكه (همچنان كه) بر كساني كه قبل از شما بودند واجب شده بود، شايد پرهيزكار شويد و تقوا پيشه كنيد.
اولين و بزرگ‌ترين فايده روزه تقوا است و آن، سودي است كه عايد خود شما مي‌شود و فايده داشتن تقوي، مطلبي است كه احدي در آن شك ندارد، چون هر انساني به فطرت خود اين معنا را درك مي‌كند، و اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود، و به مقام بلند كمال و روحانيت ارتقا يابد، اولين چيزي كه لازم است بدان ملتزم شود، اين است كه از افسار گسيختگي خود جلوگيري كند و بدون هيچ قيد و شرطي، سرگرم لذت‌هاي جسمي و شهوات بدني نباشد، و خود را بزرگ‌تر از آن بداند كه زندگي مادي را هدف بپندارد و سخن كوتاه آن كه از هر چيزي كه او را از پروردگار تبارك و تعالي مشغول سازد، بپرهيزد. اين تقوا تنها از راه روزه و خودداري از شهوات به دست مي‌آيد و نزديك‌ترين راه و مؤثرترين رژيم معنوي و عمومي‌ترين آن ـ به طوري كه همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره‌مند شوند و نيز هم اهل آخرت از آن رژيم سود ببرد و هم شكم‌بارگان اهل دنيا ـ عبارت است از شهوت. خودداري از شهوتي كه همه مردم در همه اعصار مبتلاي بدانند ‌و آن عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشاميدن و شهوت جنسي كه اگر مدتي از اين سه چيز پرهيز كنند و اين ورزش را تمرين كنند، به تدريج نيروي خويشتنداري از گناهان در آنان قوت مي‌گيرد و نيز به تدريج بر اراده خود مسلط مي‌شوند. آن‌وقت در برابر هر گناهي، عنان اختيار از كف نمي‌دهند و نيز در تقرب به خداي سبحان دچار سستي نمي‌شوند، چون پر واضح است كسي كه خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشيدن و عمل جنسي كه امري مباح است، اجابت مي‌كند، قهراً در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرماني‌ها، شنواتر و مطيع‌تر خواهد بود. اين است معناي آن كه فرمود: «لعلّكم تتقون» [2]. ضمنا در آيات 187 سوره بقره، 92 سوره نساء و 89 و 95 سوره مائده و 35 سوره احزاب و 4 سوره مجادله خداوند از آثار روزه پذيرش توبه و پاداش نيك و... بشارت داده است.

آثار و فضايل روزه از نگاه روايات

از ديدگاه روايات، روزه‌داراي آثار و فضايل زيادي دارد. بعضي از آنها را مختصراً متذكر مي‌شويم:

1. روزه جسم و بدن را سالم نگه مي‌دارد.

قال رسول الله: صوموا تصحّوا [3] حضرت رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايد: روزه بگيريد تا تندرست بمانيد (شويد). يكي از پزشكان روسي به نام الكسي سوفورين روزه طبي (يعني فرد 40 روز فقط آب بخورد) براي تجويز بيماري‌هاي صعب‌العلاج تجربه كرده و نتايج موفقيت‌‌آميزي از آن به دست آورده بود كه استدلال اين طبيب به شرح ذيل است: انواع بيماري‌ها از غذاهاي زايد و اضافي كه از معده مي‌گذرد و به تصرف بدن نمي‌رسد، سرچشمه مي‌گيرد. اين مواد غذايي اضافه، توليد عفونت‌هايي مي‌كند كه بهترين شرايط را براي نشو و نماي ميكروب‌ها و باكتري‌ها فراهم مي‌سازد. بنابراين، اساس درمان همه آنها نيز مصرف‌كردن و نابود ساختن آن مواد اضافي از طريق گرسنگي و امساك از غذاست. اين دو اصل همان است كه در عبارت كوتاه و پرمعني از يك حديث مشهور كه از پيغمبر اكرم (ص) نقل شده، صريحاً آمده است: «المعدةُ بيتُ كلّ داءٍ، و الحمئة رأس كل دواء؛ (بحارالانوار، ج 14) معده خانه تمام دردهاست و امساك بالاترين داروهاست. ولي در تعليمات اسلامي براي تأمين اين منظور دستور ساده و عملي راحتي داده شده و آن، روزه يك ماهه در هر سال است. مسلماً اگر كسي اين روزه ساده اسلامي را همه‌ساله به طور مرتب انجام دهد و هنگام افطار و سحر از افراط و زياده‌روي در غذا پرهيز كند، مواد زايد بدن او روي هم متراكم نمي‌شود تا نيازي به روزه طبي 40 روزه اين طبيب ـ كه در تمام مدت 40 روز بايد غذا را مطلقاً ترك گويد ـ پيدا كند. اين روزه اسلامي (به شرط رعايت اعتدال در غذاي افطار و سحر) خانه تكاني بسيار مفيدي براي بدن خواهد بود و بدن براي نياز فراوان به مواد غذايي در روز، ذخيره خود را تدريجاً مصرف كرده و نشاط تازه‌اي پيدا مي‌كند و همان نتايج كه از طريق روزه طبي با آن همه زحماتش تحصيل مي‌شود، به سادگي فراهم خواهد كرد. [4]

2. تعادل اقتصادي:

امام صادق (ع) مي‌فرمايد: به راستي خداوند روزه را واجب كرده تا به وسيله او بين اغنيا و فقرا مساوات و برابري وجود آيد و اين براي آن است كه ثروتمنداني كه هرگز درد گرسنگي را احساس نكرده‌اند، به فقرا ترحم كنند. زيرا اغنيا هرگاه (خوردن و آشاميدني) اراده كردند (و هوس هر نوع مأكولات و مشروبات كردند) برايشان ميسر است. پس خداوند تبارك و تعالي (روزه را واجب كرد) كه بين بندگانش از فقير و غني، برابري به وجود آورد و اينكه سرمايه‌داران مسلمان درد گرسنگي را لمس كنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم كنند. [5]

3. مهار شهوت جنسي (عفاف):

روزه يكي از راه‌هاي مهار طغيان شهوت جنسي است، بنابراين ميان عفت و روزه، رابطه مستقيم وجود دارد، پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد: يا معشر الشباب ان استطاع منكم الباءَةُ ـ ‌فليتزوّجُ، فانّه اَغضُّ للبصَر و اَحصنُ للفرج و من لم يستَطِعْ فعلَيْه بالصوم: اي گروه جوانان! كسي كه از شما توانايي بر ازدواج داشته باشد، ازدواج كند، زيرا ازدواج سبب مي‌شود كه از نواميس مردم چشم فرو بندد و دامان خويش را از آلودگي به بي‌عفتي حفظ كند و كسي كه توانايي بر ازدواج ندارد، روزه بگيرد. [6]

4. اخلاص:

عن فاطمه الزهراء: فرضَ الله الصيام تثبيتاً للاخلاص. [7] حضرت فاطمه (س) فرمود: خداوند روزه را به خاطر تثبيت اخلاص واجب فرموده است.

5. آرامش قلب:

قال الباقر: الصيام و الحج تسكين القلوب.[8] امام باقر (ع) فرمود: روزه و حجّ آرامش‌دهنده قلوب آدميان است.

6. ورود به بهشت:

قال رسول‌الله: انّ الجنّه باباً يدعي الدّيان لا يدخل منه الّا صائمون.[9] رسول اكرم (ص) مي‌فرمايد: براي بهشت دري است به نام ريّان كه فقط روزه‌داران از آن در داخل مي‌شوند.

7. دعاي ملائك:

قال رسول‌الله: انّ الله وكّلَ ملائكة بالدّعاء للصّائمين.[10] رسول اكرم (ص) مي‌فرمايد: خداوند ملائكه‌اي را مأمور كرده است تا به روزه‌داران دعا كنند.

8. استجابت دعا:

قال ابوالحسن: دعوةالصائم تستجاب عند افطاره.[11] امام رضا (ع) مي‌فرمايد: دعاي روزه‌دار هنگام افطار به اجابت مي‌رسد. از آثار ديگر روزه در روايات، مي‌توان به دور كردن شيطان از انسان و قبولي اعمال و شفاعتش نام برد كه در كتاب بحارالانوار، جلد 96 و كتاب علل الشرايع صدوق و خطبه شعبانيّه، بيان شده است.
مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه قم، منابع زير را براي مطالعه و تحقيق بيشتر معرفي مي‌كند:
1. روزه از ديدگاه قرآن و عترت، سيدجعفر مير عظيمي، مؤسسه انتشارات رسالت.
2. آب‌درماني، با مقدمه آيت‌الله مكارم شيرازي، تأليف آلكسي سوفورين، ترجمه محمد جعفر امالي، ناشر دارالكتب الاسلاميه تهران، بازار سلطاني.
3. روزه، درمان بيماري‌هاي روح و جسم، سيدحسين موسوي راد لاهيجي، دفتر انتشارات اسلامي، وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم. --------------

پي‌نوشت‌ها:

[1] . بقره/ 183. [2] . طباطبايي، تفسير الميزان، ترجمه از مصباح يزدي، بنياد فكري علامه، 1367، ج 2، ص 9.
[3] . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1388 هـ ، ج 96، ص 255.
[4] . الكسي سوفورين، ترجمه: محمد جعفر امالي، تهران، انتشارات دار الكتب الاسلاميه، 1375، ص 5.
[5] . وسايل الشيعه، ج 7، ص 3.
[6] . مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، مدرسه الامام علي ابن ابيطالب، 1378، ج 2، ص 315.
[7] . بحار الانوار، ج 96، ص 368.
[8] . عظيمي، سيد جعفر، روزه از ديدگاه قرآن و عترت، مؤسسه انتشارات رسالت رمضان 1415 هـ .
[9] . بحار الانوار، ج 96، ص 252.
[10] . همان، ص 253.
[11] . همان، ص 255.

irannoor بازدید : 81 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

روایت اول:

(امام پنجم مى فرماید: چون چشم رسول خد (صلى الله علیه و آله و سلم ) به ماه رمضان مى افتاد رو به قبله مى كرد و مى فرمود: خدایا آن را نو كن بر ما، به امنیت و ایمان و تندرستى و مسلمانى و عافیت و سراپا، و روزى فراوان، و دفع بیمارى و تلاوت قرآن، و كمك بر نماز و روزه، خدایا ما را براى ماه رمضان سالم دار، و آن را براى ما سلامت دار، و از ما دریافت كن تا ماه رمضان بگذرد ما را آمرزیده باشى .

 

سپس رو به مردم مى كرد و مى فرمود: اى گروه مردم مسلمان ، چون ماه نو رمضان برآید شیاطین متمرد دربند شوند، و درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده گردند، و درهاى دوزخ بسته شوند، و دعا مستجاب گردد. و براى خداى عزوجل نزد هر افطارى آزادشدگانى باشند كه آنها را از دوزخ آزاد كند، و هر شب منادى فریاد زند: آیا درخواست كننده اى هست ؟ آیا آمرزش جویى هست ؟ خدایا بر هر خرج كننده اى عوض بده ، و به هر امساك كننده اى تلف بده، تا چون هلال شوال بر آید، فریاد شود به مؤمنان: كه فردا براى جایزه هاى خود حاضر باشید، كه فردا روز جایزه است ، سپس امام پنجم فرمود: هان بدان خدایى كه جانم به دست او است این جایزه پول طلا و نقره نیست .)(1)

 

روایت دوم

و از امام باقر (علیه السلام ) روایت كرده كه فرمود:

((به راستى براى خداى تبارك و تعالى فرشتگانى است موكل به روزه داران كه هر روز ماه رمضان تا پایان براى آنها آمرزش جویند، و هنگام افطار روزه داران را ندا زنند: كه مژده گیرید بندگان خدا، اندكى گرسنه شدید و به زودى بسیار سیر شوید، مبارك باشید و مبارك كنید، تا شب آخر ماه رمضان به آنها ندا كنند: مژده گیرید بندگان خدا، به تحقیق خدا گناهان شما را آمرزید و توبه شما را پذیرفت ، نظر كنید كه در آینده چگونه خواهید بود.))(2)


رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:كسى كه ماه رمضان را از روى ایمان و امید پاداش الهى روزه بگیرد خداوند گناه گذشته اش را بیامرزد، و كسى كه شب قدر از روى ایمان و امید پاداش الهى نماز بخواند خداوند گناه گذشته اش را بیامرزد


روایت سوم

و در روایت دیگرى از امام هشتم از پدرانش (علیه السلام ) از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت كرده كه فرمود:

 

((رسول خدا فرمود: ماه رمضان ماه بزرگى است خدا حسنات را در آن دو چندان كند، و سیئات را در آن محو كند، و درجات را بالا برد، هر كه در این ماه صدقه اى دهد او را بیامرزد، و هر كه در آن به مملوكان خود احسان كند خدایش بیامرزد، و هر كه خوش خلقى كند خدایش بیامرزد، و هر كه صله رحم كند خدایش بیامرزد.

 

سپس فرمود: براستى این ماه شما چون ماه‌هاى دیگر نیست ، براستى چون به شما رو كند با بركت و رحمت آید و چون از نزد شما برود با آمرزش ‍ گناهان برود، این ماهى است كه حسنات در آن دو چندان است ، و اعمال خیر در آن قبول است ، هر كه در این ماه براى خدا عزوجل دو ركعت نماز نافله بخواند، خدا او را بیامرزد، سپس فرمود: بدبخت حقیقى كسى است كه این ماه را طى كند و گناهانش آمرزیده نشود، اینجا است كه زیان كار است ، و خوش كرداران به جوایز پروردگار كریم كامیاب گردند.))(3)


روایت چهارم

و نیز از امام صادق (علیه السلام ) از پدرانش (علیه السلام ) از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت كرده كه فرمود:


رمضان آمد و عین رمضانید شما

((شعبان ماه من است و رمضان ماه خداى عزوجل ، هر كس روزى از ماه مرا روزه بگیرد شفیع او در روز قیامت خواهم بود، و كسى كه دو روز از ماه مرا روزه بگیرد گناه گذشته اش آمرزیده شود، و كسى كه سه روز ماه مرا روزه بگیرد، به او گفته شود: كار را از سر گیر (و گذشته ات آمرزیده شد) و كسى كه ماه رمضان را روزه گیرد و عورت و زبان خود را نگهدارد، و آزارش را از مردم باز دارد، خداوند گناه گذشته و آینده اش را بیامرزد و از آتش دوزخ آزادش ‍ كند و در خانه ماندنى (بهشت ) فرود آرد، و شفاعت او را به شماره ریگهاى بیابان نسبت به گناهكاران از اهل توحید بپذیرد.))(4)


روایت پنجم

و از كتاب امامى طوسى از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت شده كه فرمود:

 

((كسى كه ماه رمضان را از روى ایمان و امید پاداش الهى روزه بگیرد خداوند گناه گذشته اش را بیامرزد، و كسى كه شب قدر از روى ایمان و امید پاداش الهى نماز بخواند خداوند گناه گذشته اش را بیامرزد.))(5)


روایت ششم

و در همان كتاب از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت كرده كه به جابر بن عبدالله انصارى فرمود:


((اى جابر این ماه رمضان است . كسى كه روزش را روزه بگیرد و بخشى از شب آن را به حال نماز و قیام بگذراند، و شكم و عورت خود را نگهدارد، و زبان خود را نگهدارد از گناهان خود بیرون رود، همانگونه كه از ماه (رمضان ) بیرون رود.

 

جابر عرض كرد: این چه حدیث خوبى است !

 

فرمود: اى جابر! و این شرطها هم چه شرطهاى سختى است !؟))(6)

 


روایت هفتم

 

و در حدیث دیگرى است كه فرمود:

((ماه رمضان ماهى است كه خداوند روزه اش را بر شما واجب كرده، هر كس آن ماه را از روى ایمان و امید به رحمت حق روزه بگیرد از گناهان خود بیرون رود همانند روزى كه مادر از او زائیده .))(7)


روایت هشتم

و نیز از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده كه فرمود:


((كسى كه در ماه رمضان آمرزیده نشود تا سال آینده آمرزیده نشود، مگر آنكه در عرفه حاضر شود. (و عرفه را درك كند.)))(8)

 

پی نوشت‌ها:

1.امالى مترجم ، ص 47.

2. امالى مترجم ، ص 54.

3.امالى مترجم ، ص 54 - 55.

4. بحارالانوار، ج 96، ص 356.

5.بحارالانوار، ج 96، ص 366 و 371.

6.همان .

7.بحارالانوار، ج 96، ص 375.

8.همان .

بخش عترت و سیره تبیان

منبع:

سخنى درباره روزه؛ سید هاشم رسولى محلاتى

 

irannoor بازدید : 83 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

 

روزه در روايات

   












در بیان اهمیت روزه همین بس که خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید:

الصوم لی و انا اجازی به یعنی: روزه مال من است و خودم پاداش آن را به روزه دار می دهم.

از این حدیث قدسی بر می آید که پاداشی که خداوند به شخص روزه دار عطا می کند بی نهایت بوده و قابل احصا نمی باشد، چون خداوند متعال نه بخل در ذات مقدسش راه دارد و نه عاجز است از اینکه این همه پاداش به بنده اش بدهد.

اینک به سراغ جانشینان خدا می رویم و می بینیم که ایشان در اشارات خود به این پاداش عظیم چه فرموده اند که ما به چند مورد اشاره میکنیم:



1- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« من صام شهر رمضان ایمانا و احتسابا، غفر الله له ما تقدم من ذنبه »

کسی که از روی ایمان و در نظر داشتن خدا روزه بگیرد، خداوند گناهان گذشته اش را هرقدر که باشد می آمرزد.



2- امام کاظم علیه السلام می فرمایند:

« ان لکل صائم عند فطوره دعوة مستجابة »

همانا هر روزه داری هنگام افطار دعایش مستجاب می شود.



3- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصائم فی عبادة و ان کان نائما علی فراشه ما لم یغتب مسلما »

روزه دار در حال عبادت می باشد، حتی اگر بر بستر خوابیده باشد، البته تا زمانی که غیبت مسلمانی را نکرده باشد.



4- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« نوم الصائم عبادة و صمته تسبیح »

خواب روزه دار عبادت و سکوت وی تسبیح حقتعالی به شمار می رود.



5- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصوم یسود وجه الشیطان »

روزه روی شیطان را سیاه می کند.



6- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصوم جنة من النار »

روزه سپری است در آتش جهنم.



7- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

« للصائم فرحتان: فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه »

برای شخص روزه دار دو شادی هست: شادی هنگام افطار و شادی هنگام ملاقات با پروردگار.



8- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« ان للجنة بابا یدعی الریّان لا یدخل منه الا الصائمون »

برای بهشت دری است به نام ریّان که از آن فقط روزه داران وارد می شوند.



9- امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند:

« فرض الله الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق»

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص مردم را بیازماید.



10- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

« لکل شیء زکوة و زکوة الابدان الصیام»

برای هرچیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است.

irannoor بازدید : 86 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
توصیه بهداشتی: برای حفظ سلامتی خود، هرگز زولبيا و باميه های موجود در بازار را نخورید! چاپ فرستادن به ایمیل

هر سال با شروع ماه مبارك رمضان بازار زولبیا و بامیه داغ شده و مصرف آن بین ایرانی‌ها و برخی كشورهای دیگر زیاد می‌شود. البته این سنت از سال‌های دور بین ایرانی‌ها مرسوم بوده و جزو معدود عاداتی است كه همچنان با همان قوت ادامه دارد. این زولبیا و بامیه های موجود در بازار كه اغلب در سفره‌های افطار جایگاه خاصی دارد، در كنار طعم خوب و شیرینی كه دارد برای سلامت مضر است.

زولبيا و باميه يکي از شيرينيهاي اصيل ايراني است. از مواد اوليه اين نوع شيريني که امروزه از آن استفاده می کنند، مي توان به روغن، آرد، شکر، تخم مرغ، ماست، آب، گلاب و زعفران اشاره کرد که اگر از مواد سالم در تهیه آن استفاده می کردند و مثلاً بجای استفاده از شکر از عسل و بجای استفاده از روغنهای ناسالم صنعتی سرطان زا از روغنهای سالم و مورد تایید همچون روغن حیوانی یا روغن کنجد تهیه شود، بسیار مقوی و خوب هم می باشد ولی متاسفانه آن چیزی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود به دلیل استفاده از شکر و روغن صنعتی که در تهیه آن به کار رفته، به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد.
اما به سختی می توان زولبیا و بامیه را از سفره افطار حذف کرد و متاسفانه اکثراً عادت کرده اند و در این ماه مخصوصاً در مهمانی ها، کنار نان و پنیر و سبزی و آش، بشقابی بزرگ از زولبیا و بامیه های طلایی خوش رنگ و تازه خودنمایی می کند.
لذا اگر امکان تهیه یا خرید زولبیا و بامیه مورد تایید را ندارید می توانید از مواد شیرین دیگری در سفره هایتان استفاده کنید. عسل طبیعی، خرما و انواع مرباهای تهیه شده از عسل می توانند جایگزین مناسبی برای مصرف مواد شیرین در سر سفره ها باشند.
اگر هم علی رغم توصیه های ما باز، زمانی هوس خرید زولبیا و بامیه کردید، به رنگ آنها خوب دقت کنید. اگر رنگ آنها به قهوه ای و سیاهی میزد، حرف فروشنده را که «برشته شده اند و دیر از روغن برداشته شده اند» باور نکنید. حقیقتش این است که آنها را در روغن های سوخته و چند بار استفاده شده تهیه کرده اند که به شدت سرطان زا هستند. بارها و بارها انبارهایی پر از روغن های فاسد و سوخته کشف شده است که از آنها برای تهیه زولبیا و بامیه یا خوراکی های دیگر استفاده می شده است و به قول گذشتگانمان "گل بود و به سبزه نیز آراسته شد" یعنی روغن های صنعتی مورد تایید نیستند، چه برسد به اینکه فاسد و سوخته هم باشند.

irannoor بازدید : 2735 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

 

تعجب کردید !! چرا !!  شاید خیال کردید تیتر این مطلب اشتباه تایپی داره و بجای( چگونه بواسیر را درمان کنید)  نوشته بواسیر را درمان نکنید!

  اما باید بگم اشتباهی نشده و تیتر کاملا درسته ،  خونریزی بواسیر رو نباید همینطور درمان کرد ، بلکه باید اصل و علت بواسیر را درمان کرد ، مطلب زیر رو بخونید :

 

 

 

 

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند : بواسیر امان است از مالیخولیا ، جنون، سرطان ها، بیماری های پوستی ، خوره و جذام.

بواسیر و خونریزی آن ، راهی است که بدن برای پیشگیری از بسیاری بیماریها انتخاب می کند .

خون بواسیری خون بسیار کثیف و ناشی از سودای دم است . سودای دم وقتی رسوب کند آنقدر بیماری زا است که حتی اگر یک قطره آن را در قلبی که در حال تپش باشد بریزید قلب از شدت آلودگی آن از کار می افتد.

کبد تلاش میکند این خون خطرناک را از خودش و از اعضای رئیسه دور کند ، لذا بسوی اندام کم ارزش تر و دردناک تر می فرستد تا انسان زنده بماند ، بله در محلی دردناک میبرد تا انسان را تحریک کند که وضع خطرناک است ! زودتر برو وفکری برای درمان کن !

در حدیث از پیامبر اکرم ( ص) نقل شده که : ((  بواسیر امان است از مالیخولیا ، جنون، سرطان ، سکته ، جذام و پیسی و امثال آن!))

این فرمایش دلسوز امت ، پیامبر گرامی ماست که به ما می فهماند که راه خروج خون بواسیری را با عمل جراحی نبندید بلکه اصل آن را درمان کنید ! اصل آن در کبد است و همان اخلاط اضافی آلوده است که نوع آن اغلب سودای دم بسیار کثیف می باشد.

اظهاراتی که اطباء قدیم و از جمله شیخ الرئیس فرموده اند منطقی و از روی حکمت و عقل می باشد.حتما این اظهارات تاثیر گرفته از احادیث نبوی است ، طب اسلامی بواسیر را خونی آلوده میداند که باید از بدن خارج شود ، بواسیر راه گریزی از بیماری هایی مانند : بیماری های اعصاب ، مالیخولیا ، صرع سوداوی ، باد سرخ ، جوش های جلدی ، سرطان ، اگزما، جرب ، قوبا ، جذام ، ذات الجنب ، ذات الریه ، سرسام و سکته های قلبی و غیره است .

بنابر این کسانی که بدون معالجه ریشه ای باعث بند آمدن خونریزی بواسیر می شوند در حق بیمار ظلم کرده و زمینه بروز انواع بیماری های خطرناک را بر او هموار کرده اند و در عصر ما بیشتر انتقاد ما متوجه اطباء فرنگ رفته است که بی مهابا دستور به عمل جراحی می دهند ، بیمار را از رنج درد و خونریزی می رهانند و ده ها بیماری دیگر از قبیل سرطان کبد و غیره را به او تقدیم می نمایند.

ضمن اینکه بیماری بواسیر معمولا پس از جراحی در مدت کوتاهی مجددا بازگشت می کند.

توجه کنید که بواسیر اکثرا از ماده سودائی و خون سودائی و یا خلط سودائی و خونی با هم تولید می شود . ماده بواسیر کمتر بلغمی است . پس قبل از هر چیز باید به اصلاح بدن پرداخت و خون بد و ناپسند را بیرون راند.

اطبا گیاهی هم دقت کنند قبل از پاکسازی بدن از خون و خلط ناپسند اقدام به بستن خونریزی بواسیر با ضمادهای قوی نکنند . این کار اگر چه باعث رضایت و خوشحالی بیمار و احساس غرور در پزشک می شود اما پیامد های آن باعث نگرانی است .

تنها در شرایطی که خون بواسیر باعث ضعف و ناتوانی شدید بیمار شده است باید با ضمادها و دارو های پاشیدنی باعث بند آمدن خون گردید، اما در هر حال باید خون ناپاک و خلط بدجنس از بدن بیمار پاکسازی شود. اگر این پاکسازی بخوبی صورت پذیرد ، نیاز چندانی به داروهای دودکردنی میتوان مانع از عفونت محل بواسیر شد یا اینکه پس از پاکسازی بدن ، زخم های مقاوم بواسیر را باضماد و داروهای موضعی دیگر درمان نمود.

پاکسازی های بواسیر از طریق اسهال دادن ملایم بیمار ، استحمام به موقع و خونگیری بوسیله حجامت و زالو است .

درمان بواسیر

تا 15 روز صبح ناشتا یک روز در میان :

یک روز 2 لیوان عرق شاهتره را داغ کنید تا به حد جوش برسد ، بلافاصله آن را روی 3 قاشق غذاخوری خاکشیر که از قبل تمیز کرده اید بریزید و به جای صبحانه میل کنید . و تاظهر هیچ چیز نخورید مگر کمپوت با فرنی  رقیق .

روز بعد 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک ونیم لیوان آب جوش حل کنید و صاف کرده داغ داغ روی 3 قاشق خاکشیر که از قبل تمییز کرده اید بریزید و به جای صبحانه میل کنید و تاظهر مثل روز قبل عمل نمایید .

بعد از ظهر هم مسهل عام را مصرف کنید البته برای تاثیر بهتر مسهل عام برای بواسیر ، به آن  سه پستان ، آویشن و قدومه از هر کدام 25 گرم  اضافه کنید.

خون درمانی

حجامت و زالو درمانی و فصد در درمان بواسیر بسیار مفید و گاه ضروری است بخصوص که همراه با داروهای دیگر درمان بواسیر اعمال گردد. اساسا کسانی که عادت به حجامت و خون دهی از طریق زالو دارند کمتر به بواسیر مبتلا می شوند.

هرگز خونگیری به روش طب غربی مورد نظر ما نیست .

روش های خون درمانی در طب سنتی را انشاالله در همین پرتال آموزش خواهیم داد.

غذای بیماران بواسیری

باید از خوردن سرخکردنی ، کباب ، گوشت های غلیظ ، گوشت گوساله و گاو ، شیر و آنچه وابسته به شیر است ، سیر و ادویه جات ، سوسیس کالباس ، انواع ساندویچ ها ، شیرینی جات قنادی ، نانی که با جوش  شیرین پخته شده باشد ، آب یخ ، نوشابه ، و هرچیزی که باعث یبوست و سفتی مدفوع شود پرهیز کنند. غذاها باید ملین و نرم کننده باشد .

خوردن  خسیانده 5 عدد انجیر و 10 عدد آلو بخارا ناشتا بسیار خوب است . سوپ هایی که با سبزیهای گشنیز و برگچغندر و تره و آلوی بخارا پخته شود در دستور کار قرار گیرد و گوشت فقط آب پز و همراه با مواد فوق پخته شود ، آنهم گوشت مرغ با گوسفند باشد.

بخور بواسیر

تخم گشنیز و آویشن و گل ختمی و تخم مرو را با مقداری آب بجوشانید و موضع را مرتب بخور دهید .

قرص بواسیر

هلیله سیاه و هلیله زرد و مصطکی و کندر و ریوند چینی و انزورت و گل سرخ و صبر زرد 

داروها را  مساوی بگیرید و بکوبید و نرم کنید و در آب مقل ازرق خمیر کرده و بصورت قرص های یک نخودی خشک کنید

قرص های بواسیر نسخه های متعدد دارد که در کتاب های داروسازی گیاهی موجود میباشد بخصوص قرصی نیز از حضرت امام رضا (ع) نقل شده است که ان بسیار موثر تر است .

irannoor بازدید : 123 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
شاهکار خرابکاری بشر تمامی ندارد! چاپ فرستادن به ایمیل

 

بسم الله الرحمن الرحیم

((فأین تذهبون))

 

 

 

هر روز که می گذرد شاهد عجایبی در خلقت هستیم که رفته رفته برایمان عادی می شود . انگار دیگر عجیب نیست که کودکی با سه سر دنیا بیاید یا چهار پا ، جوجه ای با چهار پا یا تخم مرغی مربع ، گاوی با سری شبیه به خر و پاهایی شبیه به شتر!

شاید بعضی از این موارد که گفتیم واقع شده باشند وبعضی نیز از دوراندیشی طنز پردازانه ما باشد اما دور نیست این عجایب را ببینید و صد البته بدتر از آنها را. وقتی دانشمندان موفق به ساخت گوشت مصنوعی از فضولات انسانی می شوند(لینک خبر) ؛ دور نیست که روزی نیز فرا برسد تا سیب را با طعم کچاپ و یا هندوانه را با طعم ژامبون مرغ مشاهده کنیم و دعا کنیم به اموات دانشمندانی که یک تیر با دو نشان زدند و ما را از طعم های تکراری خلاص نمودند .واقعا چرا به چنین روزی گرفتار شده ایم ؟ مسخ شده ایم یا مسخ می کنیم؟

 

 

 

 

 

 

 

چه شد که با عَلَم «عِلم!»  ژنتیک دست به نابودی علوم فلاحت و زراعت و باغبانی و دامداری و...زدیم ؟ چه شد که با تعابیری چون نانو تکنولوژی طعم سیب و انگور پرتغال و.... را از بین بردیم و آنها را روز به روز بزرگتر و بی آفت تر و ماندگارتر و در کلام آخر زیبنده دکوراسیون قرار دادیم تا شایسته مصرف خوراکی؟ . براستی این بود هدف ما از تاسیس رشته های کشاورزی در دانشکده ها و دانشگاهها ؟

ای کاش به همان سیب کرم زده ای که زود می گندید قانع مانده بودیم.

 

 

 

وقتی دانشمندان به جای ماندگاری اصالت طعم و عطر سیب صرفا به چگونگی افزایش وزن و ماندگاری و آفت آن می اندیشند و به مرور بر نقص خلقت خداوند یقین پیدا می کنند سپس این نقص را با اصلاح ژنتیکی جبران می کنند  ، وقتی که باغبان آن نهال اصلاح شده؟؟؟ را که خداوند ناقص خلق کرده بود غرس می کند به امید آن که میوه ای بدون آفت و بزرگ حتی به قیمت بی طعمی و بی عطری به بار آید و در پایان وقتی که ما میوه را نه برای خوردن بلکه برای زیبایی و عدم سرافکندگی مقابل میهمان خرید می کنیم ، محکوم به مشاهده سطح براق و واکس خورده سیب خواهیم بود .

آری در دستان شما سیبی است که اندرونش اسفنجی و بی طعم و ظاهرش نیز همانند کفشی واکس خورده صاف و شفاف و صیقلی است که هیچ کرمی رغبت نزدیک شدن به آن را ندارد . پس بهتر است سختی های  شستن و پوست کندن و خوردن یک سیب بی مزه را با یک پاکت آب سیب پاستوریزه بهداشتی خوشمزه پالپ دار  تجربه و جایگزین نمایید که انّ مع العسر یسرا .

وقتی خیاری را می خرید که طعم مقوای کاغذی میدهد و بنابر توصیه دانشمندان حکیم!  نیز می بایست آن را بدون نمک بخورید تا فشارخون نگیرید آیا بهتر نیست کاشت خیار را ممنوع کنیم تا منجر به افزایش آمار فشارخونی ها نگردد؟ بهتر نیست به جای مصرف خیار با آن همه مشقات و تبعات از قرص خیار استفاده کنیم که هم ارزان است و هم مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)!!

برنجی را که به رنج شالی کاران زحمتکش مهیا می شد با مدد علم تکنولوژی زده ژنتیک که آن را «ضد آفت» نموده است و «قد بلند» به خواستگاری باقالی خانم فرستادیم تا به میمنت ومبارکی ، منتظر محصول این ازدواج یعنی « باقارنج » باشیم تا از 27 شعبه سطح شهر پیتزای  « باقارنج» سفارش بدهیم که بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان گیاه «باقارنج» حاوی مواد معدنی فراوان و ویتامینهای گروه «ب» تا «ق» می باشد و هر مادر بارداری می بایست از آن بخورد تا فرزندش دکتر مهندس بشود . و بیچاره آن مادری که نتوانست از این گیاه پر خاصیت بخورد و مجبور است فرزندی کارگر تحویل جامعه بدهد.

اولی گفت : هم سفره ما آن قدر مرغ خورد تا منفجر شد دومی گفت:  خوب الحمدلله سیر شد و از دنیا رفت .

الغرض :

 

عادت کرده ایم تا مرغ هایی را بخوریم که 20 درصدشان قبل از ذبح مرده اند (لینک خبر).

چرا که طعم مرده خواری را در گوشت برادرانمان هنگام غیبت ها چشیده ایم!! و بدان خو گرفته ایم. بیچاره این مرغ زبان بسته که نه در عزا و عروسی بلکه هر روز در سر سفره ما انسانهای حریص خورده می شود.  اگرچه همه اعتراف می کنیم که از طعم مرغ متنفر شده ایم، ولی می خوریم و خسته می شویم از مرغ خوردن و باز هم می خوریم که چاره ای جز خوردن مرغ نداریم چراکه بانوان کارمند و صنعتگر و معدنچی و ...  امروز که وقت آشپزی ندارند ساده ترین گزینه را پختن مرغ می دانند. شاید جناب مرغ علیه السلام خلق شد برای چنین روزی تا بانوان قهرمان را از بند ریحانگی برهاند .

که فرمود : فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة ( نامه 31 –نهج البلاغه )

دیگر بوئیدن خیار برای صداع حارّ بی اثر است چرا که به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد آلرژی و دیگر اضداد ضارّه بذر اصلاح شده خیار گزینه بو از آن حذف شد  .دیگر سیب رابرای تفریح و تقویت قوا و ارواح مجرب ندانیدکه دیگر از آن عطر مفرح سیب ، بوی روغنی به جا مانده است که برای ماندگاری بیشتر سیب روی آن واکس نموده اند. دیگر آن طعم شیرین و عطر مفرح سیبی سرخ که در سفره هفت سین اتاقی کوچک به یاد داشتید به مدد پیشرفت علم به خاطره ها پیوست .

جناب شیخ الرئیس بوعلی (ره) در کتاب قانون در مورد نوعی گلابی که درشهر خودشان یعنی بخارا و توابع آن حاصل می گشت وصفی می نماید که امروزه آن را در افسانه های کودکانه می بایست جست.

وصفی بدین شرح که :

«در بخارا نوعی از گلابی می باشد که آن را شاه امرود گویند. بزرگ حجم است و در نهایت کرویت. پوست آن نازک است و خوش رنگ. گویا که شفاف است مانند بلور. گویا که شیره شکری است که بسته شده باشد به سبب جمود و نه غلظت جوهر مانند یخ. بسیارخوش بو است و هرگاه از درخت به زمین بیفتد مضمحل و از هم پاشیده می شود به سبب اینکه می گدازد و آب می شود و در این صنف از اصناف گلابی هیچ ضرری نیست ( ادویه قلبی. حکیم محمد باقر موسوی . ص 368 . با اندکی تغییر ) .»

و کلام آخر اینکه چرا محصولی را که خداوند ابر و ماه خورشید را به کار می گیرد تا آن را به دست من انسان برساند ناگهان با نزول آفتی از میان می برد؟ چرا به دنبال یافتن علت آفت زدگی، در صدد کشتن آفت ها در حوزه وسیع بر آمدیم؟ شاید پاسخ این سوال ها را در عدم پرداخت زکات، آبیاری نامشروع و... بیابیم و هزاران شاید ها که بهتر بود به دنبال یافتن آن ها می رفتیم  تا اینکه رشته های آفت شناسی و آفت کشی تاسیس کرده و نعمات الهی را با زبان علم به اصطلاح ژنتیک و نانو ضایع می کردیم.

هنوز فرصت باقی است ...

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً (جزء ۵ - سوره النساء - آیه 119)

يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (جزء ۵- سوره النساء - آیه 120)

و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد، و وادارشان می كنم تا گوشهاى دامها را شكاف دهند، و وادارشان می ‏كنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند.» ولى هر كس به جاى خدا، شيطان را دوست [خدا] گيرد، قطعاً دستخوش زيان آشكارى شده است.

[آرى،] شيطان به آنان وعده می دهد، و ايشان را در آرزوها می ‏افكند، و جز فريب به آنان وعده نمی ‏دهد.

منبع:http://andeshgah-teb.blogfa.com/post/20

************************************************************

موارد مرتبط:

 

آیا می دانید که شيطان سوگند ياد كرده كه مردم را وادار می كنم تا آفريده خدا را تغيير دهند

 

irannoor بازدید : 320 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
آیا می دانید که تستوسترون عملکرد کبد را مختل می‌کند! – عوارض تستوسترون بخش 2 چاپ فرستادن به ایمیل

نگاه فوق تخصص گوارش و کبد

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

بدنسازی یکی از ورزشهای مورد علاقه جوانان امروز است و متأسفانه تمایل به داشتن اندام عضلانی و حجیم باعث شده بسیاری از آنها بدون توجه به عوارض و مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت داروهای مکمل و هورمون‌ها، به مصرف این مواد روی بیاورند. یکی از داروهای پرمصرف، هورمون تستوسترون است که مصرف آن عوارض شدیدی دارد. در چند سال اخیر تعداد زیادی از ورزشکاران این هورمون را که در دسته هورمون‌های آنابولیزان قرار دارد، استفاده می‌کنند و ناآگاهی آنها از عوارض متعدد تستوسترون باعث شده مصرف آن به خصوص بین علاقه مندان بدنسازی فراگیر شود. اغلب این افراد پس از یک یا چند دوره مصرف، به دلیل بروز مشکلات مختلف مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند.

 

مصرف هورمون تستوسترون در ورزشکارانی که از آن برای افزایش توده عضلانی خود استفاده می‌کنند، باعث افزایش میزان آنزیم‌های کبدی، زردی شدید، غلظت هماتوکریت، خارش‌های طولانی مدت، یرقان کلستاتیک، سیروز یا حتی سرطان کبد شود. خیلی از ورزشکارانی که مثلاً زمینه تومور آدنوم در کبد داشته‌اند، در پی مصرف این هورمون به سرطان کبد مبتلا شده‌اند.

علاوه بر این، هورمون تستوسترون می‌تواند باعث بزرگ شدن پستان‌ها، بروز اختلال‌های چربی، بی‌نظمی در میزان الکترولیت‌ها و افزایش کلسیم در بدن شود. همچنین ثابت شده مصرف این هورمون خطر ابتلا به سرطان پروستات را به خصوص در افرادی که مشکلاتی مثل هیپوتروفی پروستات دارند، افزایش دهد. آنچه بیش از همه در مورد مصرف تستوسترون برای متخصصان گوارش نگران کننده است، عوارض کبدی این هورمون است زیرا این عوارض ممکن است تا مدت‌ها آثار بالینی خود را نشان ندهد و بدن فقط دچار خارش شود و فرد زمانی از مشکل خود با خبر شود که کار از کار گذشته و به درمان‌های جدی و حتی پیوند کبد نیاز باشد.

تستوسترون که یکی از هورمون‌هایی است که به طور طبیعی در بدن ترشح و باعث بلوغ مردان می‌شود ولی برخی افراد برای افزایش بافت عضلانی، آن را تزریق می‌کنند در حالی که مقدار بیش از حد طبیعی این هورمون بر سلول‌های هپاتوسیت کبد اثر می‌گذارد و باعث ایجاد عوارض جدی در این اندام می‌شود .

عده‌ای گمان می‌کنند عوارض مربوط به تزریق تستوسترون پس از دوره طولانی مصرف این هورمون بروز می‌کند، در حالی که بروز این عوارض به دوز مصرف بستگی ندارد و گاهی حتی با یکی یا دو بار تزریق ظاهر می‌شود حتی افرادی که محدود از این هورمون استفاده می‌کنند، از عوارض آن در امان نیستند. بهترین روش درمان مشکلات و عوارض ناشی از مصرف هورمون تستوسترون، قطع فوری مصرف آن است. کبد در طول مدت مصرف تستوسترون مانند یک اسب خسته است و به دلیل متابولیزه شدن دارو در کبد، مصرفش مانند شلاق زدن این اسب خسته خواهد بود و آن را از کار می‌اندازد.

 

irannoor بازدید : 115 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
آیا می دانید که تستوسترون ناباروری می‌آورد! – عوارض تستوسترون بخش 1 چاپ فرستادن به ایمیل

نگاه پزشک فوق تخصص زنان و زایمان و ناباروری

 

دکتر ابوالفضل مهدی زاده

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگرچه در نظر بسیاری از ورزشکارانی که از تستوسترون به عنوان داروی مکمل بدنسازی استفاده می‌کنند، این هورمون مفید است اما فواید ظاهری آن باید در کنار عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت آن سنجیده شود تا نتیجه قابل قبولی به دست آید.

تستوسترون در مدت کوتاهی حجم بافت ماهیچه در ورزشکاران را افزایش می‌دهد ولی وجود بیش از حد طبیعی این هورمون در بدن باعث بروز علایم آندروژنی در خون و در نتیجه عوارضی نظیر جوش صورت، افزایش موهای زائد بدن، ریزش موی سر، عوارض کبدی و ناباروری می‌شود. مصرف تستوسترون به عنوان مکمل دارویی، ظرفیت و فعالیت محور هیپوتالاموس- هیپوفیز بدن را کاهش می‌دهد به همین دلیل در مواردی امکان دارد بیضه ها از کار بیفتد یا فعالیت آنها بسیار کم شود. این روند باعث مختل شدن نطفه سازی، کم شدن تعداد اسپرم ها و در نهایت نا باروری مردان خواهد شد. تستوسترون حتی در گذشته در کشور چین به عنوان یک ماده مؤثر در ناباروری مردان برای کنترل جمعیت به کار برده می‌شد که البته بعدها به دلیل عوارض جدی آن، استفاده از آن منسوخ شد. مکانیسم اثر این هورمون بسیار واضح است؛ هورمون تزریق شده به بدن، هیپوفیز را به اشتباه می‌اندازد و دلیل غلظت بالای تستوسترون را فعالیت زیاد بیضه‌ها تصور می‌کند بنابراین FSH و LH (هورمون‌هایی که از مغز ترشح شده و تنظیم کننده هورمون‌های تخمدان هستند) خود را کاهش می‌دهد تا فعالیت بیضه‌ها کاهش یابد بنابراین هم تعداد اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم حرکت آنها کم می‌شود. البته همانطور که می‌دانیم تولید اسپرم در بیضه‌ها حدود 89 روز طول می‌کشد بنابراین میزان کاهش و اختلال (در این خصوص) با توجه به دوز دارو و مدت مصرف آن متفاوت است.

 

irannoor بازدید : 142 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)
اين گوشت مصنوعي از 63 درصد پروتئين، 25 درصد كربوهيدرات،‌ سه درصد چربي و 9 درصد مواد معدني تشكيل شده‌است. مساله جالب‌تر اينكه در آزمايش‌هاي انجام شده، داوطلبان طعم اين گوشت را خوشمزه و مانند گوشت طبيعي توصيف كرده‌اند!
کد خبر: ۱۷۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
يك دانشمند ژاپني در اثبات ضرب‌المثل قناعت، بي‌نيازي است،‌ دست به ساخت يك همبرگز گوشت از اجزاي فضولات انساني زده‌ است!

به گزارش ايسنا، ميتسويوكي ايكدا، پژوهشگر آزمايشگاه اوكاياماي ژاپن پس از درخواست سازمان فاضلاب توكيو براي پيدا كردن راهي براي استفاده از ضايعات شهري، دست به اين ابتكار نامطبوع زده است.


ايكدا دريافت كه مدفوع موجود در فاضلاب شهري به دليل وجود باكتري‌هاي بسيار مي تواند به يك منبع پروتئيني تبديل شود. اين دانشمند ژاپني با كمك همكارانش توانستند پروتئين‌ها را از اين مواد جدا كرده و با آن نوعي گوشت مصنوعي درست كنند كه با رنگ غذايي به رنگ قرمز درآمده و با سويا طعم گرفته است.

 اين گوشت مصنوعي از 63 درصد پروتئين، 25 درصد كربوهيدرات،‌ سه درصد چربي و 9 درصد مواد معدني تشكيل شده‌است. مساله جالب‌تر اينكه در آزمايش‌هاي انجام شده، داوطلبان طعم اين گوشت را خوشمزه و مانند گوشت طبيعي توصيف كرده‌اند! همچنين اين پژوهشگران اين ماده جديد را با وجود ريشه نامعمول و نامطبوع آن، دوستدار بهتري از گوشت گاو براي محيط زيست خوانده‌اند كه ميزان زيادي گازهاي گلخانه‌اي از خود توليد مي‌كنند.

 قيمت اين گوشت مصنوعي در حال حاضر 10 تا 20 بار از گوشتهاي عادي گرانتر بوده و دانشمندان اميدوارند كه بتوانند قيمت آنرا پايين‌تر بياورند. ايكدا همچنين اطمينان داده كه گواهي سبز اين ماده به مصرف‌كنندگان كمك مي‌كند تا بر تمام موانع رواني خود غلبه كنند.
irannoor بازدید : 127 دوشنبه 20 خرداد 1392 نظرات (0)

فوايد گرسنگى و آفات سيرى‏

 

علامه ي محدث محسن فيض كاشاني (رحمت الله عليه)

 

شايد بگويى: علّت اين همه فضيلت براى گرسنگى چيست و از كجاست؟ با آنكه در گرسنگى جز درد معده و تحمّل زحمت چيز ديگرى نيست و اگر چنين باشد سزاوار است در هر چيزى كه موجب آزار آدمى است از قبيل زدن خود و بريدن بدن خود و خوردن چيزهاى بد و نظاير آنها فضيلت بسيار باشد.

 

بايد بدانى اين گفتار شبيه گفتار كسى است كه دوايى بنوشد و از آن بهره ببرد و گمان كند كه بهره‏اش براى تلخى دوا و مطبوع نبودن آن است. پس هر چيزى كه تلخ و نامطبوع است بخورد، در حالى كه اين كار اشتباه است، بلكه بهره‏مندى او از دوا به واسطه خاصيّتى است كه در آن است نه تلخى آن و تنها پزشكان از آن خاصيّت آگاهند، همچنين بر علّت نفع گرسنگى فقط دانشمندان خبره آگاه مى‏شوند، و هركس خود را گرسنگى دهد در حالى كه ستايش شريعت از گرسنگى را تصديق كند از آن بهره مى‏برد اگر چه علّت نافع بودن آن را نداند چنان‏كه دوا براى بيمار سودمند مى‏افتد اگر چه منفعت و علّت نافع بودن آن را نداند ولى اگر مى‏خواهى كه از درجه ايمان به درجه علم ارتقا يابى آن را برايت شرح مى‏دهيم. خداى متعال فرمود: يَرْفَعِ الله الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ. بنابراين مى‏گوييم: در گرسنگى ده فايده است.

 فايده اوّل صفاى دل،

 برافروخته شدن طبع و ذوق، و نافذ شدن بينش، زيرا سيرى موجب كودنى و كوردلى است و بخار دماغ (مغز) را زياد مى‏كند شبيه حالت مستى تا به سرچشمه ‏هاى انديشه را دست يابد، در نتيجه دل به سبب آن در كار وارد شدن در انديشه‏ ها كاهلى مى‏كند و انسان را از سرعت درك (مطالب) محروم مى‏سازد حتى كودك چون بسيار بخورد حافظه‏اش ضعيف و ذهنش تباه و دركش كند شود.

ابو سليمان گويد: بر تو باد گرسنگى كشيدن، چرا كه نفس را خوار مى‏سازد و دل را نازك مى‏كند و موجب علم آسمانى مى‏شود.

پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: دلهايتان را به كم خنديدن و كم خوردن زنده كنيد، و با گرسنگى آنها را پاك سازيد تا صاف شود و ترقّى كند.

برخى گويند: گرسنگى مانند رعد و قناعت چون ابر و حكمت بسان باران است.

پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: «هركس شكمش را گرسنگى دهد، انديشه‏اش زياد و دلش هوشمند شود.»

ابن عبّاس گويد: «پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: كسى كه سير شود و بخوابد قلبش سخت شود آنگاه فرمود: براستى كه براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدن گرسنگى است.»

شبلى گويد: هيچ روزى براى خدا گرسنگى نكشيدم جز اين كه درى از حكمت و عبرت در دلم گشوده شد كه هرگز نديده بودم، و پوشيده نيست كه هدف نهايى از عبادتها فكرى است كه انسان را به شناخت و ديدن حقايق واقعى برساند، و سيرى مانع از آن است و گرسنگى در آن را مى‏گشايد، و معرفت درى از درهاى بهشت است بنابراين سزاوار است كه همواره با گرسنه بودن در بهشت را بكوبد، از اين‏رو لقمان به پسرش گفت: پسركم هرگاه معده پر شود انديشه بخوابد و حكمت لال شود و اندامها از عبادت فرومانند.

ابو زيد گويد: گرسنگى ابرى است كه هرگاه بنده گرسنه شود از دل حكمت ببارد.

 پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: «روشنى بخش حكمت گرسنگى است و دورى از خدا در سيرى است، و نزديك شدن به خدا دوستى مسكينان و نزديكى به آنهاست سير نشويد كه نور معرفت از دلهايتان برود و هركه شب بيدار بماند و با معده سبك از طعام نماز بگزارد حور العين بيدار بمانند تا صبح شود.»

 

فايده دوم، نازكى و صفاى دل است‏

 

كه با آن براى درك لذّت مناجات و متأثّر شدن از ياد خدا مهيّا مى‏شود چه بسا ذكرى كه با حضور قلب بر زبان جارى شود ولى قلب از آن لذّت نبرد و متأثر نگردد تا آنجا كه گويى ميان زبان و دل مانعى است كه همان قساوت قلب است، و گاه در بعضى از حالات دل نازك مى‏شود و سخت از ياد خدا متأثّر مى‏شود و از مناجات لذّت مى‏برد كه تهى بودن معده آشكارترين عامل آن است ابو سليمان گويد: آنگاه كه شكم من به پشتم بچسبد عبادت در كام جانم شيرين مى‏آيد.

 جنيد گويد: بعضى ميان خود و خدا توبره‏ اى از غذا قرار مى‏دهند و مى‏خواهند شيرينى مناجات را دريابند.

 ابو سليمان گويد: دل هرگاه گرسنه و تشنه شود زلال و نازك مى‏شود، و چون از آب و غذا سير شود كور و خشن گردد، در اين صورت متأثّر شدن دل به لذّت مناجات امرى است سواى آسان شدن انديشه و به دست آوردن معرفت پس اين فايده دوّم بود.

 

فايده سوّم، قبول شكست و خوارى‏

 

و برطرف شدن سرمستى و شادمانى و غرورى است كه سر منشأ آن طغيان و غفلت از خداست، و نفس با هيچ چيزى شكسته و خوار نمى‏شود آن گونه كه با گرسنگى خوار مى‏شود و در حال گرسنگى در برابر پروردگارش آرام و خاشع و از ناتوانى و خوارى خود آگاه مى‏شود، زيرا توانش ضعيف و راه چاره‏اش با چند لقمه‏اى كه از دست داده‏  بسته شده و به شربت آبى كه به او نرسيده دنيا بر او تيره و تار شده است، و تا انسان خوار و ناتوانى خود را مشاهده نكند عزّت و قدرت مولاى خود (خدا) را نمى‏بيند، و سعادت انسان تنها در اين است كه همواره با چشم خوارى و ناتوانى به خود و به مولاى خود به ديده قدرت و غلبه و عزّت بنگرد، پس بايد همواره گرسنه و خوار و محتاج مولاى خود باشد و مزه درماندگى را بچشد، از اين روست كه چون دنيا و گنجينه‏هاى آن بر پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) عرضه شد فرمود:

 «نمى‏خواهم بلكه يك روز گرسنگى مى‏كشم و روزى سير مى‏شوم پس هرگاه گرسنه شوم صبر مى‏كنم و زارى مى‏كنم و چون سير شوم شكر مى‏كنم.»

 يا چنان‏كه فرمود:

 شكمبارگى و همخوابگى درى از درهاى دوزخ و ريشه آن سيرى است، و خوارى و شكستگى درى از درهاى بهشت و ريشه آن گرسنگى است. هر كس درى از درهاى دوزخ را ببندد بطور حتم درى از درهاى بهشت برايش گشوده شود، زيرا آن دو مانند مشرق و مغرب در مقابل هم هستند پس نزديك شدن به يكى از آنها موجب دور شدن از ديگرى است.

 

فايده چهارم، اين است كه بلا و عذاب خدا و نيز اهل بلا را از ياد نبرد،

 

زيرا انسان سير گرسنگان و گرسنگى را فراموش مى‏كند، و بنده باهوش بلايى را مشاهده نكند جز اين كه از بلاى آخرت ياد مى‏آورد. پس از تشنگى خود تشنگى مردم را در صحراى رستاخيز به ياد مى‏آورد و از گرسنگى خود گرسنگى دوزخيان را كه آنان هرگاه گرسنه شوند از درخت زقّوم و درخت خارترخورانيده مى‏شوند و از چرك جراحتها و زرد آب زخمها نوشانده مى‏شوند و سزاوار نيست عذاب آخرت و دردهاى آن از نظر بنده پنهان بماند، زيرا احساس ترس را برمى‏انگيزد و هركس به بيمارى و خوارى و بلا و كمى مال گرفتار نشود عذاب آخرت را از ياد ببرد و آن عذاب در نفسش مجسّم نشود و بر قلب وى غلبه نكند از اين‏رو سزاوار است كه بنده در زحمت يا مشاهده بلا باشد و سزاوارترين بلايى كه او را به زحمت مى‏اندازد بلاى گرسنگى است زيرا در آن به غير از ياد كردن عذاب آخرت پنج فايده مهّم هست، و يكى از عللى كه موجب شد بلا به انبيا و اوليا و نيكان به ترتيب درجات نيكى آنها اختصاص يابد همين است، از اين روست كه چون به يوسف (عليه السلام) گفته شد، چرا گرسنه مى‏مانى با آن كه گنجهاى زمين در اختيار توست؟ فرمود: مى‏ترسم سير شوم و گرسنه را از ياد ببرم. بنابراين ياد آوردن گرسنگان و محتاجان يكى از فايده‏هاى گرسنگى است زيرا اين يادآورى انسان را به ترحّم و غذا دادن و مهربانى به خلق خدا فرا مى‏خواند و انسان سير از درد گرسنه بى‏خبر است.

 

فايده پنجم، اين فايده از بزرگترين فايده‏هاست و آن شكستن ميل به تمام معصيتها و مسلّط شدن بر نفس امّاره است،

 

زيرا سرچشمه تمام گناهان شهوتها و نيروهاست و ناگزير اساس نيروها و شهوتها غذاهاست، پس كاستن از غذاها هر نيرو و شهوتى را ضعيف مى‏كند، و تمام سعادتها در اين است كه انسان بر نفس خود مسلّط باشد و تمام بدبختيها در اين است كه نفس بر او مسلّط شود، و چنان‏كه بر چهار پاى چموش جز با گرسنگى دادن و لاغر كردن آن مسلّط نمى‏شوى و چون سير شود نيرو بگيرد و سركش شود و چموشى كند، نفس نيز چنين است.

 به يكى از انسانها گفته شد: تو را چه شده است كه با پير شدن به بدنت نمى‏رسى و بدنت شكسته شده است؟ گفت: براى اين كه زود دچار غرور و كبر مى‏شود، و علنى فساد مى‏كند، مى‏ترسم نسبت به من چموش شود و مرا به هلاكت افكند، اگر آن را به سختيها وادار كنم محبوبتر است نزد من كه مرابه كارهاى زشت وادار سازد.

 ذوالنون گويد: هرگز سير نشدم مگر اين كه معصيت خدا يا قصد آن را كردم.

 عايشه گويد: همانا نخستين بدعتى كه پس از پيامبر خدا (صلّى الله عليه وآله وسلّم) پديد آمد سيرى بود، براستى مردم چون شكمهايشان سير شود نفوس آنها با سركشى آنها را به طرف دنيا برد، در گرسنگى يك فايده نيست، بلكه مخزن فايده‏هاست از اين‏رو گويند: گرسنگى گنجينه‏اى از گنجينه‏هاى خداى متعال است.

 كمترين چيزى كه با گرسنگى دفع مى‏شود شهوت همخوابگى و شهوت سخن‏گويى است زيرا شخص گرسنه گرفتار شهوت حرف زدن زياد نمى‏شود در نتيجه از آفتهاى زبان مانند غيبت، دشنام، سخن‏چينى، دروغ و ديگر گناهان رها مى‏شود، پس گرسنگى او را از تمام اين گناهان باز مى‏دارد و هرگاه سير شود نياز به شوخى دارد پس ناگزير غيبت مردم را مى‏كند «و مردم را به رو در آتش نيفكند جز سخنان بى‏فايده‏اى كه زده‏اند». امّا شهوت همخوابگى و فساد آن پوشيده نيست و گرسنگى شرّ آن را كم مى‏كند. پس هرگاه انسان سير شود نمى‏تواند بر شهوتش مسلّط شود و اگر تقوا مانع او شود نگاهش را نتواند حفظ كند چشم نيز زنا مى‏كند چنان‏كه شهوت همخوابگى ممكن است به زنا انجامد و اگر با پوشش تقوا بر چشمش مسلط باشد نمى‏تواند بر فكرش تسلّط داشته باشد. پس افكار بد و حديث نفس كه عامل شهوتند به دل او خطور مى‏كند و مناجات او را پريشان مى‏سازد و بسا كه اين پريشانى در بين نماز بر او عارض شود.ما آفت فرج و زبان را به عنوان مثال آورديم وگرنه عامل تمام گناهان اعضاى هفتگانه نيرومند شدن به وسيله سيرى است، حكيمى گفت: هر مريدى كه خود را با سياست به صبر وادارد پس يك سال به نان خالى اكتفا كند و از نان خالى هم كاملا سير نشود، خدا خرج زن داشتن را از او بردارد (نيازى به زن نخواهد داشت).

 

فايده ششم، دور ساختن خواب و ادامه شب زنده‏دارى است‏

 

زيرا كسى كه سير شود زياد آب بنوشد و هركه بسيار آب بنوشد بسيار بخوابد، از اين رو يكى از پيران در سر سفره به يارانش مى‏گفت: گروه مريدان بسيار نخوريد كه زياد آب بنوشيد و خوابتان زياد شود و در نتيجه بسيار زيان ببينيد، هفتاد صديق به اجماع معتقد بودند كه پرخوابى از بسيار نوشيدن است و بسيار خوابيدن موجب تباه شدن عمر، و از دست دادن نماز شب، و كودنى طبع، و سنگدلى است، و عمر گرانبهاترين گوهرهاست و سرمايه بنده است كه با آن تجارت مى‏كند، و خواب نوعى مرگ است و زيادى آن عمر را كوتاه مى‏كند، و فضيلت نماز شب نيز پوشيده نيست و با خوابيدن از بين مى‏رود، و هرگاه خواب بر انسان غالب شود شيرينى عبادت را در نمى‏يابد، و شخص عزب اگر در حال سيرى بخوابد محتلم شود و احتلام نيز او را از نماز شب بازمى‏دارد و ناگزير است كه يا با آب سرد غسل كند و اذيّت شود يا به حمام برود و بسا كه در شب نتواند حمّام برود، و نماز شب او فوت شود و به خرج حمّام محتاج مى‏شود و بسا كه در حمّام چشمش به عورتى بيفتد و در آن نيز خطرهايى است كه در كتاب طهارت نقل كرديم، و تمام اين امور نتيجه سيرى است، ابو سليمان گفته است:

 محتلم شدن نوعى عقوبت است، و دليل آن گفتار اين است كه احتلام مانع عبادات زيادى مى‏شود، زيرا غسل در هر حالى دشوار است، بنابراين خواب سرچشمه بلاهاست و سيرى خواب مى‏آورد و گرسنگى آن را قطع مى‏كند.

 

فايده هفتم، گرسنگى آن است كه مواظبت بر عبادت را آسان مى‏سازد

 

زيرا خوردن مانع از عبادتهاى بسيار مى‏شود. انسان بايد زمانى را براى غذا خوردن و چه بسا زمانى را براى خريد و پخت غذا صرف كند، آنگاه بايد زمانى را براى شستن دست و خلال كردن در نظر بگيرد و بسيار بايد دنبال آب برود، چون بسيار آب مى‏نوشد پس اگر اين اوقاتى را كه براى خوردن مصرف مى‏كند در ذكر و مناجات و ديگر عبادتها صرف كند بسيار بهره ببرد. سرى گويد: على جرجانى را ديدم كه سويقى را مى‏مكيد، به او گفتم: چه چيز تو را به اين كارواداشت؟ گفت: من محاسبه كردم كه در فاصله ميان جويدن و مكيدن هفتاد بار مى‏توان ذكر گفت: از اين‏رو چهل سال است كه نان را نجويده‏ام پس او را ببين كه چقدر به وقت خود توجّه داشت و عمرش را به جويدن ضايع نكرد، و هر نفسى از عمر گوهر ارزنده‏اى است كه نتوان قيمتى برايش در نظر گرفت پس سزاوار است از آن گنجينه كاملى فراهم شود كه در آخرت بماند و تمام نشود، يعنى عمر در ياد خدا و بندگى او سپرى شود.

 ديگر از كارهايى كه با پرخورى دشوار مى‏شود مداومت بر طهارت و در مسجد ماندن است چون در اين صورت نياز دارد براى آشاميدن آب و دفع آن (از مسجد) خارج شود و آن ضرر دارد.

 

از جمله فايده‏هاى گرسنگى روزه گرفتن است، زيرا روزه گرفتن براى كسى ممكن است كه به گرسنگى عادت كرده باشد بنابراين در روزه و ادامه اعتكاف (در مسجد) و ادامه طهارت و پرداختن به عبادت به جاى سرگرم شدن به خوردن و لوازم آن سودهاى بسيارى است و تنها بى‏خبرانى كه ارزش دين را نشناخته‏اند، آن را كوچك شمرده و به زندگى دنيا خشنود و به آن مطمئن شده‏اند: يَعْلَمُونَ ظاهِراً من الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ. ابو سليمان دارانى به شش آفت از آفتهاى سيرى اشاره كرده و گفته است: هركه سير شود شش آفت به او رسد: از دست دادن شيرينى عبادت، دشوار شدن حفظ دانش، محروميّت از مهربانى به مردم زيرا كسى كه سير باشد گمان مى‏كند كه تمام مردم سيرند، و سنگين شدن در عبادت، افزونى شهوت، و ديگر اين كه مؤمنان گرسنه پيرامون‏مسجدها مى‏گردند و سيران پيرامون مزبله‏ها.

 

فايده هشتم، كم‏خورى حفظ سلامتى بدن و دفع بيماريهاست،

 

زيرا علّت بيمارى پرخورى و به وجود آمدن زيادى اخلاط در معده و رگهاست. بيمارى مانع از عبارت مى‏شود و دل را پريشان مى‏كند و آدمى را از انديشيدن و ياد خدا باز مى‏دارد و زندگى را تيره مى‏سازد و انسان به خون گرفتن و حجامت و دارو و پزشك احتياج پيدا مى‏كند. تمام اين امور هزينه دارد و كسب اين هزينه‏ ها مستلزم زحمت و گاه ارتكاب گناه و وارد شدن در شبهه‏ ها خواهد بود، پس در گرسنگى اثرى است كه تمام اين امور را دفع مى‏كند.

 

حكايت شده كه هارون الرشيد چهار پزشك هندى، رومى، عراقى، سوادى را گرد آورد و گفت: هر يك از شما بايد دارويى را كه عوارضى در پى ندارد توصيف كند، هندى گفت: آن دارو كه به عقيده من عارضه‏اى به دنبال ندارد هليله سياه است، رومى گفت: تخم شاهى است. عراقى گفت: آب داغ است، سوادى كه داناترين آنها بود گفت: هليله معده را مى‏كند (مسهل است) و اين بيمارى است و تخم شاهى معده را لزج مى‏كند و اين بيمارى است و آب داغ معده را سست مى‏كند و اين نيز بيمارى است. گفتند: پس چه دارويى نزد توست؟ گفت:

 دارويى كه به عقيده من دردى به همراه ندارد اين است كه تا ميل به غذا نباشد غذا نخورد، و در حالى كه هنوز به غذا اشتها دارد از آن دست بكشد. همه گفتند: راست مى‏گويى.

 

براى يكى از پزشكان اهل كتاب گفتار پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) نقل شد كه فرمود: «يك سوّم (معده) براى غذا و يك سوّم نوشيدنى و يك سوّم براى نفس كشيدن است»، او به شگفت آمد و گفت: درباره كم خورى سخنى محكمتر از اين سخن نشنيده‏ام و اين سخنى استوار است.

 پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: «شكمبارگى ريشه بيمارى و پرهيز عين دواست و به هر بدنى آنچه عادت كرده است برسانيد.» گمانم تعجّب پزشك ياد شده ر‏ا برانگيخته است از اين حديث نه حديث بالا.

 ابن سالم گويد: هر كه با آداب نان گندم خالص بخورد بيمار نشود جز بيمارى مرگ. به او گفته شد: منظور از آداب چيست؟ گفت: پس از گرسنه شدن نان گندم بخورد و پيش از سير شدن دست بكشد.

 

يكى از پزشكان دانشمند در نكوهش پرخورى گفت: همانا سودمندترين چيزى كه وارد معده انسان مى‏شود انار است، و زيانبارترين چيزى كه وارد معده مى‏شود غذاى شور است و اگر غذاى شور كمتر بخورد برايش بهتر از بسيار خوردن انار است.

 و در حديث مشهور است: «روزه بگيريد تا سالم شويد» بنابراين روزه گرفتن و گرسنگى و كم خورى بدن را از بيماريها و دل را از طغيان و سرمستى و ديگر امراض در امان مى‏دارد.

فايده نهم، سبك شدن هزينه است‏

 زيرا كسى كه به كم خورى عادت كند مال اندك او را بس است، و آن كه به سيرى عادت كند شكمش طلبكار شود و هر روز دست بر شكم خود بگذارد و بگويد: امروز چه مى‏خورى؟ پس مجبور خواهد شد كه به كارهايى وارد شود و از راه حرام مال به دست بياورد و به گناه افتد يا از حلال به دست آورد و دچار زحمت شود و خوار گردد، و بسا كه چشم طمع به خلق بدوزد و آن كمال خوارى است، در حالى كه مؤمن كم خرج است.

 

يكى از حكيمان گويد: من حوائج خود را با صرفنظر كردن از آنها بر مى‏آورم اين كار برايم راحت‏تر است.

 ديگرى گويد: هر گاه بخواهم از ديگرى براى شهوت يا فزون طلبى وام بگيرم از خودم وام مى‏گيرم به اين طريق كه شهوت يا فزون طلبى را ترك مى‏كنم و آن برايم بهترين وام است.

 

ابراهيم ادهم درباره قيمت برخى خوردنيها از يارانش مى‏پرسيد به وى پاسخ مى‏داند گران است. وى مى‏گفت: با نخريدن آن را ارزان كنيد.

 

سهل گويد: پرخور در سه خصلت نكوهيده است: اگر اهل عبادت است كسل مى‏شود، اگر اهل كسب است از آفتها در امان نيست، و اگر از كسانى است كه چيزى به او مى‏رسد مى‏گويد: خدا با من منصفانه عمل نكرده است. خلاصه سخن آن كه عامل هلاكت مردم حرص‏ورزى آنها به دنياست، و علّت حرص ورزى آنها شكمبارگى و شهوت همخوابگى است، و علّت شهوت‏رانى شكم‏پرستى است و كم‏خورى تمام اين درها را كه درهاى آتش است مى‏بندد، و با بسته شدن آنها درهاى بهشت گشوده مى‏شود. چنان كه پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: «با گرسنگى همواره در بهشت را بكوبيد.» پس كسى كه به گرده نانى در هر روزى قناعت كند، در ديگر خواسته‏هايش قانع باشد، و آزاد گردد و از مردم بى‏نياز و از زحمت آسوده شود و براى عبادت خدا و تجارت آخرت فراغت مى‏يابد و از مردانى خواهد شد كه هيچ تجارتى و خريد و فروشى آنها را از ياد خدا باز نمى‏دارد، علّت اين كه كسب آنها را از ياد خدا باز نمى‏دارد آن است كه با قناعت بى‏نياز شده‏اند امّا انسان محتاج را ناگزير از ياد خدا باز مى‏ دارد

فايده دهم، اين است كه با گرسنگى مى‏تواند غذاهاى زيادى را به يتيمان و مسكينان صدقه دهد

 

و روز قيامت در سايه صدقه خود قرار گيرد، چنان كه در حديث آمده است. پس آنچه را مى‏خورد گنج پنهان اوست و آنچه را صدقه مى‏دهد گنجينه‏اش لطف خداست بنابراين بنده را از مال خود بهره‏اى نيست جز آنچه صدقه كه برايش بماند، يا بخورد و فانى شود يا بپوشد و كهنه شود پس صدقه دادن به غذاهاى اضافى بهتر از سيرى و پوده كردن است. پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) به مردى شكم گنده نگاه كرد، با انگشت به شكم او اشاره كرد و فرمود: «اگر اين غذاهايى كه در اين جا ريخته‏اى در جاى ديگر بود (انفاق مى‏كردى) برايت بهتر بود.» يعنى اگر آن را براى آخرتت جلوتر مى‏فرستادى و به ديگران مى‏بخشيدى بهتر بود.

 از حسن روايت شده كه گفت: به خدا ما مردانى را درك كرديم كه يكى از آنها در هنگام شام به قدر كافى غذا داشت و اگر مى‏خواست مى‏توانست تمامش را بخورد ولى مى‏گفت: به خدا اين غذا را به شكم خود اختصاص نمى‏دهم مگر اين كه قسمتى از آن را در راه خدا ببخشم.

 اين ده فايده از فوايد گرسنگى بود كه هر فايده‏ اى خود فوايد بى‏شمارى دارد و تعداد آن فوايد پايان‏ پذير نيست. بنابراين گرسنگى گنجينه بزرگى براى فايده‏هاى آخرت است از اين رو يكى از پيشينيان گويد: گرسنگى كليد آخرت و باب زهد است و سيرى كليد دنيا و باب رغبت است تمام اين مطالب در اخبارى كه روايت كرديم بصراحت آمده است، و با آگاهى بر جزئيّات اين فوايد معناى اين روايات با بينش و آگاهى درك مى‏شود و هر گاه جزئيّات اين فوايد را ندانستى و در عين حال فضيلت گرسنگى را تصديق كردى در ايمان خود رتبه مقلّدان را خواهى داشت..‏

المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء

تعداد صفحات : 8

درباره ما
Profile Pic
ازخداوند متعال می خواهیم که مارا از دسیسه های دشمنان اسلام (یهود) اگاه کند که از جمله ی این اهداف استعمارگرانه دخالت های سودجویانه ی ان ها در طرز زندگی و تغذیه ی مسلمانان وشیعیان است که با استعانت از امام زمان در جهت دفعشان براییم.یاعلی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 180
  • بازدید ماه : 511
  • بازدید سال : 4,987
  • بازدید کلی : 40,913